Astrofizika

Astronauti se za izazove svemirskih misija pripremaju na dnu oceana

Još od 2001. godine znanstvenici zaposleni u NASA-inom centru za Misije u ekstremnim uvjetima (NEEMO - NASA’s Extreme Environment Mission Operations) astronaute šalju u Aquarisus – podvodni laboratorij oko tri i pol kilometra južno od grada Key Largo u Floridi. Prošlog mjeseca, tijekom NEEMO-ove šesnaeste misije, tri astronauta živjela su pod vodom čak 12 dana, javlja portal Popsci. Osnova njihove misije bila je testiranje strategija za buduće misije na asteroide, evaluacija raznih tehnika šetanja u svemiru i planiranje načina prikupljanja uzoraka kamenja i tla.

Tijekom noći, nakon dana provedenog hodajući po morskom dnu, akvanauti bi svoj podvodni dom prepoznali po čudnoj svjetlosti koju odašilje. „Dok bismo šetali vidjeli bismo nekakvo čudno svjetlo koje se probijalo kroz prozor našeg doma na dnu oceana“, kaže astronaut Mike Gernhardt koji radi u sklopu projekta NEEMO, a već je prikupio i pristojan staž u svemiru u kojem je proveo puna 43 dana.

„Osjećaj na dnu mora je zapravo jako sličan onom kada se iz svemirske šetnje vraćate u svoj svemirski brod“, kaže Gernhardt. Naravno, neke stvari su ipak drugačije. Tako se akvanauti u svoje utočište na dnu mora (otprilike veličine prosječnog autobusa) zapravo doplivaju kroz rupu koja se nalazi na njegovu dnu. U Aquariusu se konstantno čuje zvuk veoma nalik zviždanju kojeg proizvode čistači zraka (koji eliminiraju ugljikov dioksid). Sličan zvuk čuju i astronauti koji imaju gotovo identične uređaje u svemiru koji zrak koji ih okružuje čine sigurnim za disanje. Glavno područje u kojem borave akvanauti umjetno se održava pod uvijek istim pritiskom. Ovo je nužno kako bi akvanauti, kada izađu „vani“ gdje je pritisak na tijelo iznimno jak, mogli plivati i kretati se, a da ih ne uhvati mučnina ili neka teža nedaća. Unutar Aquariusa zrak je iznimno težak i akvanauti se uglavnom žale kako je na dnu mora gotovo nemoguće zviždati.

Na samom kraju misije, akvanauti otvaraju ventile Aquariusa i u procesu dugom 16 sati vrše dekompresiju i ove podvodne oaze, ali i njih samih. Bez ovoga mnogi od njih vjerojatno ne bi preživjeli izlazak na površinu ili bi, u nešto optimističnijoj varijanti, na čvrsto tlo stupili teško bolesni. Nakon dekompresije, podvodni ljudi oblače svoja ronilačka odijela i jednostavno isplivaju na površinu.

Autor Marin Katušić

Područje interesa nedefinirano. Geek u procesu izrade.

1 komentar

1. Stipe Sydney

Kolovoz 17, 2012 na 11:39 am

Pa naravno da vjezbaju u vodi zato sto u svemiru nije vakuum nego VODA!
    Pogledajte http://www.youtube.com/watch?v=38ynHKGzplQ&feature=related
    Isto se tako prisjetite Genesis, Chapter 1, Sections 6,7,8,9 and 10.