Wellness i prehrana

Jagoda štiti od ultraljubičastog zračenja

Znanstvenici na talijanskom sveučilištu Università Politecnica delle Marche napravili su pokus koji je pokazao da ekstrakt jagode dodan kulturama stanica kože djeluje kao zaštitnik protiv ultraljubičastog zračenja (UV) te povećava njihovu životnost  i smanjuje štetu na DNK. Ovo istraživanje, na kojem su osim talijanskih znanstvenika sudjelovali i njihovi kolege iz Španjolske, otvara vrata stvaranju kreme od jagoda za zaštitu od svjetla.
“Ovim smo istraživanjem potvrdili zaštitni učinak ekstrakta jagode protiv oštećenja stanica kože uzrokovanih ultraljubičastim zračenjem”, objasnio je Maurizio Battino, glavni autor zajedničkog španjolsko-talijanskog istraživanja. Rezultati njihovog rada objavljeni su u časopisu Journal of Agricultural Food Chemistry.

Tim je priredio kulture stanica ljudske kože (fibroblasti) i potom dodao ekstrakt jagode u različitim koncentracijama (0,05 te 0,25 i 0,5 mg/ml), uz jedini izuzetak za kontrolni ekstrakt. Uzorci su zatim bili izloženi dozi ultraljubičastog svjetla “jednakoj do 90 minuta podnevnog ljetnog sunca na francuskoj rivijeri.”

Podaci potvrđuju da ekstrakt jagode, pogotovo u koncentraciji od 0,5 mg/ml, pokazuje fotozaštitna svojstva u onim fibroblastima koji su izloženi UV zračenju, što je dovelo do povećanja opstanka i preživljavanja stanica te smanjivanja oštećenja DNK u usporedbi s kontrolnim stanicama.

“Ovi su aspekti zaštite od velike važnosti jer pružaju zaštitu stanicama u uvjetima koji mogu izazvati rak kože i druge povezane upalne i degenerativne bolesti”, ističe Battino koji navodi da je to “prvi korak u određivanju korisnog učinka jagoda u našoj prehrani ili za kozmetiku, itd.”

Ali, postavlja se pitanje: koje molekule daju jagodama njihova fotozaštitna svojstva? Znanstvenici pretpostavljaju da bi to mogao biti antocijanin, pigment koji lišću, cvijeću i plodovima daje njihovu crvenu boju. Analize su potvrdile da su ekstrakti jagoda bogati takvim tvarima.
“Ovi spojevi, koji djeluju kao anti-oksidansi, imaju važna protuupalna i anti-tumorska svojstva, a sposobni su i mijenjati enzimske procese”, objašnjava jedna od autora, Sara Tulipani sa Sveučilišta u Barceloni. Ona dodaje da istraživači “još nisu našli izravnu vezu između njihove prisutnosti i fotozaštitnih svojstava.”

“U ovom trenutku naši rezultati služe kao osnova za buduća istraživanja koja će evaluirati ‘biodostupnost’ i ‘bioaktivnost’ antocijanina u kožnim i potkožnim slojevima ljudske kože, bilo da ih se dodaje putem vanjske primjene ili konzumiranjem samog voća”, navodi Tulipani.
Španjolski članovi istraživačkog tima u svojim su ranijim radovima već otkrili da jagode (Fragaria x ananassa) jačaju crvene krvne stanice i štite želudac od posljedica alkohola.

Autor Ivo Tokić

Kao magistar informacijske znanosti, iz profesionalnih razloga posebno prati razvoj kako gospodarskih i znanstvenih prilika u zemlji i svijetu, tako i općih kulturnih i drugih događanja poput razvoja tehnologije i njezinog utjecaja na društvo.

1. Istvan Kuzman