Kako osigurati da se loptasto vozilo kreće po stjenovitom Marsu?

Novo istraživanje na američkom sveučilištu North Carolina State University pokazuje da bi se  loptasto istraživačko vozilo pokretano vjetrom moglo kretati po stjenovitom terenu na Marsu. To bi moglo pomoći i NASA-i u izradi najboljeg mogućeg vozila za tu misiju.

“Postoji znatan interes u NASA-i da se izradi loptasto istraživačko vozilo, ali se tu postavlja i veliko pitanje, važno za koncept vozila, o tome kako bi se ono moglo kretati po izrazito stjenovitoj površini Marsa”, kaže dr. Andre Mazzoleni, izvanredni profesor mehaničkog i svemirskog inženjeringa na Sveučilištu u North Carolini i koautor članka  u kojem se opisuje ovo istraživanje. “Mi smo krenuli u rješavanje tog pitanja.”

Mazzoleni i dr. Alexander Hartl, asistent na Katedri mehaničkog i svemirskog inženjeringa na istom Sveučilištu, razvili su računalni model kako bi se utvrdilo koliko će različiti promjeri i veličine mase loptastog istraživačkog vozila utjecati na njegovu brzinu i sposobnost da se ne zaglavi na Marsovim poljima  punim stijena. Takva polja stijena uobičajena su na površini Marsa, a u prosjeku sadrže jednu stijenu po četvornom metru.

“Otkrili smo da se loptasto vozilo bolje kreće što mu je veći promjer, a manja njegova ukupna težina”, kaže Mazzoleni. Osim toga, istraživanje je pokazalo da bi vozilo trebalo imati promjer od najmanje šest metara kako bi se postiglo prihvatljivo kretanje – što znači da se vozilo može kretati kroz polja stijena bez zapinjanja. Koristeći računalni model, istraživači su otkrili i da će to vozilo vjerojatno prije odskakivati nego voziti preko površine Marsa, zbog razmaka među stijenama i veličine vozila.

“Računalne simulacije su ključne za projektiranje Marsovog vozila jer je jedino mjesto gdje ćete naći marsovske uvjete upravo na Marsu”, kaže Mazzoleni. “Terensko testiranje na Zemlji samo po sebi ne može utvrditi hoće li određeni dizajn raditi na Marsu.” Taj planet ima oko tri osmine Zemljine gravitacije, a atmosferska gustoća na površini Marsa je samo dvostruko veća od one koja se nalazi na 30 tisuća metara iznad površine Zemlje.

Loptasta istraživačka vozila zanimljiva su jer mogu pokriti mnogo veće udaljenosti i podnositi grublje terene od vozila koja su već poslana na Mars – kao što su Spirit i Opportunity. “Ovaj model je alat koji NASA može koristiti za procjenu održivosti različitih dizajna prije nego se potroši vrijeme i novac potrebni za izgradnju prototipa”, kaže Mazzoleni.

Dok bi loptastim vozilima nedostajala preciznost kontrole koju imaju vozila na kotačima, oni se za svoje pokretanje ne bi oslanjali ni na napajanje strujom – oni bi preko Marsovog krajolika doslovno bili otpuhani vjetrom.

Apple