Kiša meteora Geminida prkosi svim objašnjenjima

Kiša meteora Geminida, čiji je vrhunac 13. i 14. ovoga mjeseca, najintenzivnija je kiša meteora ove godine. Traje danima, bogata je vatrenim loptama i može se vidjeti iz skoro bilo kojeg mjesta na Zemlji.

To je također najdraža kiša meteora za NASA-inog astronoma Billa Cookea – ali ne zbog razloga koje smo naveli gore. “Geminidi su mi najdraži jer prkose svim objašnjenjima.” objasnio je. Većina meteorskih kiša dolazi od kometa, koji izbacuju dovoljno meteoroida da nastane “noć zvijezda padalica”. Geminidi su drugačiji. Njihov tvorac nije komet nego čudni stjenoviti objekt 3200 Phaethon koji iza sebe ostavlja jako malo prašinastih ostataka – nedovoljno da bi se objasnio nastanak Geminida.

“Od svih ostataka kroz koje Zemlja prođe svake godine, Geminidi su najmasivniji.” rekao je Cooke. “Kada zbrojimo količinu prašine u potoku Geminida, teža je od ostalih potoka 5 do 500 puta.” To čini Geminide 400 kilograma teškim gorilama među meteorskim kišama. No 3200 Phaethon je slabić od samo 50 kilograma. 3200 Phaethon je otkriven 1983. godine pomoću NASA-inog IRAS satelita i brzo je klasificiran kao asteroid. Što bi drugo mogao biti? Nije imao rep; njegova je orbita presijecala glavni asteroidni pojas; i njegove su boje bile jako slične drugim asteroidima. Zaista, 3200 Phaethon sliči asteroidu glavnog pojasa Pallasu toliko jako da bi mogao biti 5-kilometarski komadić te 544-kilometarske stijene.

“Ako se 3200 Phaethon odvalio od asteroida Pallasa, neki istraživači vjeruju, onda bi Geminid meteoroidi mogli biti ostatak tog razdvajanja.” nagađa Cooke. “Ali to se ne podudara s drugim stvarima koje su nam poznate.” Istraživači su pažljivo proučili orbite Geminid meteoroida i zaključili da su oni izbačeni s 3200 Phaethona kada je Phaethon bio blizu Sunca – a ne kada je bio u asteroidnom pojasu i razdvajao se od Pallasa. Ekscentrična orbita 3200 Phaethona ga dovodi duboko u orbitu Merkura svake 1.4 godine. Stjenovito tijelo tada zaprima solarno zagrijavanje koje može skuhati mlazove prašine u potok Geminidi.

Može li to biti odgovor? Za testiranje te hipoteze, istraživači su okrenuli prema NASA-inim STEREO letjelicama dizajniranima za proučavanje solarne aktivnosti. Kronografi koji se nalaze na STEREO mogu detektirati asteroide i komete koji prolaze pokraj Sunca, i u lipnju 2009. godine uočili su 3200 Phaethon na samo 15 solarnih presijeka od Sunčeve površine. Ono što se nakon toga dogodilo iznenadilo je UCLA planetarne znanstvenike Davida Jewitta i Jing Li dok su analizirali podatke. “3200 Phaethon je neočekivano dva puta svjetliji.” napisali su. “Najvjerojatnije rješenje je da je Phaethon izbacio prašinu, možda kao odgovor na raspadanje površinskog stijenja (zbog termalnog raspada i raspadanja hidratiziranih minerala) uzrokovano intenzivnom toplinom Sunca.”

Jewettova i Liina hipoteza “stjenovitog kometa” je uvjerljiva, ali ističu jedan problem: Količina prašine koju je 3200 Phaethon izbacio tijekom svog susreta sa Suncem 2009. godine dala je samo 0.01% mase potoku Geminidi – nedovoljno za održavanje potoka tijekom vremena. Možda je stjenoviti komet bio aktivniji u prošlosti…?

“Jednostavno ne znamo.” izjavio je Cooke. “Sve novo što naučimo o Geminidima čini se da produbljuje misterij.” Ovog će mjeseca Zemlja proći kroz potok Geminidi te će proizvesti do 120 meteora po satu u mjestima s tamnim nebom. Najbolje vrijeme za promatranje je najvjerojatnije između ponoći i zore u utorak, 14. prosinca, kada Mjesec bude nisko a zviježđe Blizanci (Gemini) visoko iznad naših glava odakle će i poteći kiša meteora.

Izvor: NASA