Biljke i životinje

Kiša nije uvijek dobra za ptice močvarice

Znanstvenici iz američkog instituta Smithsonian otkrili su da zajednice ptica močvarica mogu biti “kanarinac u rudniku ugljena”, tj. da mogu dati rano upozorenje o stanju zdravlja urbanih ekosustava na ušću rijeka. Njihovo je istraživanje pokazalo da na vrste ptica močvarica koje nastanjuju urbana ušća rijeka ne utječe samo urbani razvoj, nego još daleko više jedan prirodni proces – kiša. Rezultati ovog istraživanja objavljeni su u znanstvenom časopisu PLoS ONE.

Znanstvenici su usporedili zajednice ptica močvarica u ušćima rijeka u američkom zaljevu Chesapeake tijekom 2002. godine, kada je vladala velika suša,  sa zajednicama močvarica tijekom 2003. godine koja je bila vrlo kišovita. Tijekom sušne godine, u zajednicama ptica močvarica bile su prisutne i one vrste ptica koji se općenito hrane mnogim vrstama beskralježnjaka i one vrste koje se hrane samo posebnim vrstama beskralježnjaka. Međutim, iduće kišovite godine zajednica ptica močvarica bila je sastavljena većinom od ptica koje se hrane mnogim vrstama beskralježnjaka. Visoka količina oborina povećava otjecanje hranjivih tvari što je smanjilo populaciju malih beskralješnjaka. Budući da je time bila pogođena dinamika populacije beskralješnjaka, ona se odrazila i na dinamiku zajednica ptica močvarica koje se njima hrane.

“Vidjeli smo više ekstremnih kišnih oluja u ovoj regiji, tako da naši rezultati daju dobru sliku o tome kako bi zajednice ptica u urbanim ušćima mogle izgledati u budućnosti”, rekao je Colin Studds, glavni autor i u vrijeme istraživanja postdoktorski suradnik na Smithsonian Conservation Biology Institute. “Kako se urbani razvoj odvija i dalje, trebamo nova rješenja za upravljanje kvalitetom voda ili ćemo izgubiti kultna prirodna bogatstva zaljeva.”

Dosad su se u istraživanju indikatora i uzroka promjena u ekosustavima rijetko proučavale vrste na vrhu hranidbenog lanca u ušćima rijeka poput ptica močvarica. Ovo istraživanje, međutim, pokazuje da bi se upravljanje ušćem rijeka moglo poboljšati praćenjem veza između zemljišta, kvalitete vode i zajednice ptica močvarica. Razumijevanje odnosa između ova tri čimbenika moglo bi pomoći u poboljšanju strategija zaštite ovih jedinstvenih ekosustava kako se dalje povećava urbani razvoj.

Autor Ivo Tokić

Kao magistar informacijske znanosti, iz profesionalnih razloga posebno prati razvoj kako gospodarskih i znanstvenih prilika u zemlji i svijetu, tako i općih kulturnih i drugih događanja poput razvoja tehnologije i njezinog utjecaja na društvo.