Arheologija i paleontologija

Lucy, Ardi i teorija “karika koja nedostaje”

Od svih antropoloških nalaza 20. stoljeća dva se posebno ističu: otkriće Lucy (australopithecus afarensis) i otkriće Ardi (ardipithecus ramidus). Međusobna povezanost ovih dvaju kostura pomoću teorije „karika koja nedostaje“ dali su nam uvid u razvoj naše evolucije. Dok je Lucy stvorila teoriju, Ardi ju je opovrgnula.

Teorija karike koja nedostaje kaže da su ljudi i čimpanze dijelili istog pretka. U određenoj točki vremena postojao je majmunoliki primat koji je s vremenom evoluirao u dvije različite vrste: pretka modernih čimpanza i pretka ljudi. Kako je izgledao taj primat bila je misterija. Vladalo je mišljenje kako će, jednom kada se pronađe taj primat, ljudska evolucija biti mnogo jasnija.

Teorija “karike koja nedostaje” bila je široko prihvaćena u antropološkoj zajednici i to toliko da je imala utjecaja na svaki pronađeni fosil. Zbog ove teorije, svaki novootkriveni kostur hominida uspoređivao se s kosturom čimpanze ili s kosturom čovjeka, kako bi se utvrdilo koje mjesto u liniji evolucije taj fosil zauzima. Svi podaci prikupljeni od pronađenih hominida bili su istraživani prema ovoj usporedbi i zbog toga jako pristrani, pa tako i podaci dobiveni od Lucy. Kao rezultat, mnoge informacije dobivene od nje, s otkrićem Ardi, postala su pitanja.

Lucy je pronašao paleontolog Donald Johanson 1974. godine u znanstvenoj ekspediciji na Hadaru u sjevernoj Etiopiji. Sa svojim je suradnikom pronašao veliku kolekciju hominidnih kostiju. Nakon kratkog proučavanja shvatili su da imaju 40% kostura ženskog hominida. Kostura starog 3.5 milijuna godina, što ga je činilo najstarijim do tada pronađenim, te su ga nazvali Lucy (australopithecus afarensis).

Jedna od njenih glavnih karakteristika je bipedalnost (dvonožnost). Hominidi nisu oduvijek bili dvonožni, no još uvijek nije poznato kada su to točno postali. Unatoč tome što je hodala na dvije noge, drugi dijelovi poput stopala, ramena i kosti zdjelice pokazuju kako je imala i jako dobre vještine penjanja po drveću, iz čega se može zaključiti da je dvonožnost bila dosta mlada vještina.

Druga karakteristika je oblik lubanje koja je vrlo slična čimpanzama. Isto tako je i njezin mozak bio malen, spljošten i nerazvijen. Zbog tih je karakteristika Lucy prozvana dvonožnim primatom.

Bila je visoka 106 cm, dok su muški australopiteki bili nešto viši, što se može vidjeti iz drugih pronađenih primjeraka. Hranila se uglavnom korijenjem, bobicama, orasima, sjemenkama i vjerojatno kukcima i jajima ptica, što je zaključeno proučavanjem zubiju i snažne čeljusti. Živjeli su u grupama i zajedno prikupljali hranu te pokapali svoje mrtve, što potvrđuje zajednička grobnica koja sadrži 14 kostura.

Dok nam je Lucyino otkriće u sedamdesetima dalo mnogo informacija, devedesete su godine istraživačima dale novi kostur za proučavanje. Radi se o kosturu starom 4.4 milijuna godina koji pripada primatu ardipithecus ramidus (nadimkom Ardi). Ardi nam je pokazala kako smo bili u krivu prihvaćajući teoriju “karike koja nedostaje”.

U jednoj je točki ljudske evolucije postojao period za kojeg nitko nije znao do sada. Ardi ne nalikuje nijednom hominidu ikad pronađenom. Ona pokazuje više sličnosti sa primatima starijim i primitivnijim i od čimpanza i gorila.

Njen nožni palac je spljošten i raširen te vezan tetivama za kost, što joj je olakšavalo uspravno hodanje. Ova je osobina pronađena kod starijih primata koju su čimpanze i gorile izgubile. “Očito je kako posljednji zajednički predak sa čimpanzama nije izgledao ni kao majmun, ni kao čovjek, a ni kao neka smiješna mješavina između”, rekao je paleontolog Alan Walker. Otkriće Ardi potpuno je promijenilo način proučavanja fosila. Znanstvenici su shvatili da je potpuno pogrešan pristup uspoređivanje fosila sa majmunima.

1994. godine, tim istraživača kojeg je vodio paleontolog Tim White nalazio se u regiji Avaš u Etiopiji kada su otkrili Ardi i njenu obitelj. Kako su pronađene kosti i drugi fragmenti predmeta bili jako krhki, morali su ih vaditi komadić po komadić, što je odgodilo datum objave konkretnih nalaza za petnaest godina.

Ardi je bila visoka 119 cm i teška oko 50 kg. Živjela je u šumi s 36 članova svoje obitelji i hranila se voćem i orasima. Ovo je nalazište samo 75 kilometara udaljeno od mjesta gdje je pronađena Lucy.

Prema Ardinim stopalima, zdjelici, nogama i rukama zaključeno je kako je bila djelomično dvonožna i četveronožna. Penjala se po drveću pomoću sva četiri uda, dok je na zemlji hodala na dvije noge, vjerojatno šireći ruke kako bi održavala ravnotežu.

Ardi je pokazala istraživačima kako „karika koja nedostaje“ zapravo ne postoji. Iako su Ardi i Lucy odvojene milijun godina, postoje paralele među njima. Vrlo je vjerojatno i da su bile u rodu, gdje je Lucy s vremenom izgubila potrebu za penjanjem po drveću te postala dvonožac.

Oba kostura imaju veliki utjecaj na to kako danas gledamo na ljudsku evoluciju. Lucy je bitna jer dokazuje da su hominidi bili dvonožni prije 3 milijuna godina, dok je Ardi opovrgnula teoriju “karike koja nedostaje”.

Autor Lana Madračević

1. Anton Kokić

Rujan 7, 2012 na 12:05 pm

majmun je nasto od čovjeka

2. Goran Vedris

Rujan 7, 2012 na 12:28 pm

ja poznam kariku koja nedostaje, i doslovno je takav :)

3. Suspect

Rujan 7, 2012 na 2:33 pm

Ma sve ovo vezano za majmune vise je besmisleno. Jedna ogromna glupost. Kako covek moze da nastane od majmuna kada cinjenica da nijedan majmun na planeti nema toliko hromozoma koliko ima covek. Kako smo mi to odjednom drasticno evoluirali a evo i dan danas neam dokaza da postojimo od majmuna i danas toliko vekova kasnije postoje jos uvek primitivni majmuni zasto oni nisu evoluirali u ljude ili bilo sta slicno? Price za malu decu… Dosta vise o ljudima i kako smo nastali od majmuna. Bolje da se bavima mnogo vaznijim stvarima jer uskoro necemo nikako vise postojati ako ovako nastavimo kojim putem idemo sada.

4. Zdravko Kraljević

Rujan 7, 2012 na 12:33 pm

I to je znanost, pa odavno se zna da je Bog stvorija jedne i druge.

5. Kresimir Pintar

Rujan 7, 2012 na 12:34 pm

ne mogu naći kariku koja nedostaje, jer čovjek niti nije nastao od majmuna.. isti nije nikada evoluirao odjedanputa kao sapiens 6000 BC ili kao cromagnon 40000 BC.

6. LASER

Rujan 7, 2012 na 3:07 pm

Pa sad sve više mislim da se majmuni stide što imaju uopće ikakve veze s nama…

7. Dylan Crow

Rujan 7, 2012 na 1:16 pm

Zar jos uvijek netko vjeruje u bajke o kreaciji,i bogu?…Bog je plod maste nekog pisca,a ovo ima i smisla kad malo gledas ljude,neki su uistinu na razini cimpanze…

Rujan 7, 2012 na 9:22 pm

kao na primjer ti i dida ti Darwin

8. Dubravko Hrnjak

Rujan 7, 2012 na 1:26 pm

Opet jedna od znanstvenih ujduruma :)
    A ti Dylan si veoma mlad i naivan kad takvo nešto objavljuješ.
    Štedi energiju.

9. Dylan Crow

Rujan 7, 2012 na 1:37 pm

Glavno da si se ocito prepoznao u proslom komentaru.Nema naivnijeg od vjerovanja u ono sto nema smisla,poput bogova i naravno kreacije svega od tog nekog boga.Ili si se mozda prepoznao u drugom djelu komentara?.

10. Andrea Kikić

Rujan 7, 2012 na 1:48 pm

Totalno sranje!! da bar jednom dođete k sebi… tss.. vi i glupi majmuni

11. Dylan Crow

Rujan 7, 2012 na 1:59 pm

Zasto je nekima takav problem prihvatiti poimanje evolucije i razvoj ljudi iz primata?.Lakse vam je vjerovati da su ljudi stvoreni iz prasine,gline tj muski rod,a zenski rod iz rebra muskarca,da su zivjeli u nekom famoznom raju dok nisu otjerani jer su htjeli plodove znanja i razuma koji su im bili zabranjeni od nekog nevidljivog boga?…Ajde onda,ako vam je tako lakse,vjerujte u bajke,bogove,crvenkapicu,djeda mraza,itd…a u p.m…

12. Andrea Kikić

Rujan 7, 2012 na 2:12 pm

Nemoj pretjerivat.. upravo si nabrojao neke od bajki kao što su crvenkapica i djed mraz, dobro se zna razlika između stvarnog i izmišljenog… misliš da smo svi mi koji vjerujemo u Boga ili onih koji ne vjeruju u Njega ali isto tako ne vjeruju ni u tu blesavu teoriju o evoluciji i majmunima glupi,smiješni,zeljni ´bajki´ ako je evolucija stvarna onda bi se i dan danas trebale razvijat zivotinje i bit sve čudnijeg oblika, isto tako i ljudi… stoga se vidi da je to totalno sranje… zašto vi to ne mozete prihvatit? vjerojatno zato što je lakše vjerovat u to, jer ta teorija ne zahtijeva ljubav,prijateljstvo(vrijeme poklonjeno drugima,ne samo sebi,a osobito Bogu-koliko god da vi ne vjerujete ja znam i ostalih nekoliko milijardi kršćana,muslimana, budista… da On postoji i djeluje) al opet imaš pravo vjerovat što hoćeš,nikog nije briga

• Marina

Rujan 10, 2012 na 12:39 am

Samo mala opaska na ovo da bi se i danas trebale razvijati zivotinje sve cudnijeg oblika. Evolucija je proces koji jako dugo traje i ne moze se vidjeti tijekom naseg zivota jer jednostavno kratko zivimo i takve stvari ne mozemo uociti…postoje dokazi, vidljivi u obliku fosila koji nam govore kakve su zivotinje nekada postojale,a znamo kakve postoje danas…to je sve evolucija

13. Alma Keser-brozović

Rujan 7, 2012 na 2:15 pm

Dylane, zaboravio si izvanzemaljce ….

Rujan 7, 2012 na 9:53 pm

bas me interesuju od koga su oni evoluirali

14. Andrea Kikić

Rujan 7, 2012 na 2:18 pm

Da i to je zanimljivo… :) a to je ipak nešto što ne mogu objasnit jer nisam upoznata s njima :P na sreću ljudi XD

15. Dylan Crow

Rujan 7, 2012 na 2:29 pm

Evolucija je spor proces,uostalom mozes i sama nesto nauciti o tome…Inace postoje i dokazi te teorije,stoga bas i nije teorija-znas one fosile,itd…Bajka je bajka,bez obzira tko je glavni lik price.O postojanju neke vise sile nema nijedan dokaz,prema tome koja je uistinu razlika izmedu boga i crvenkapice?.Nema razlike,oboje su fikcija.Bogovi su ionako izmisljeni kako bi se dao odgovor na ono sto je ljudima neshvatljivo,tada davno vise manje sve,danas npr smrt.Ionako je taj strah od neizbjeznog kraja jedan od glavnih razloga za kreaciju bogova,i zagrobnog zivota…

Rujan 7, 2012 na 9:57 pm

a jel ono bijase nista i onda neki prasak i od nista nasta sve

nesto je tako….

mozes ti meni od nista napravit rucak?

16. Vujičić Nenad

Rujan 7, 2012 na 2:31 pm

Andrea, daj mi svoj mozak da se odmorim bar pet minuta?

17. Dylan Crow

Rujan 7, 2012 na 2:33 pm

Izvanzemaljci jos i imaju smisla,apsurdno je vjerovati da u citavom svemiru zivot postoji tek na ovoj kugli.Sad kakav je to oblik zivota tamo negdje,to je druga prica,moze biti tek bakterija,pa sve do “boga”,naravno poimanje toga kako bi ljudi gledali na ta stvorenja,ne mislim pod time na mitolosko bice iz bajki.

18. Andrea Kikić

Rujan 7, 2012 na 2:56 pm

Ok,znam za fosile i cijelu prošlost jer se bavim time…ljudi neki i danas imaju glave poput homo sapiensa a opet niru majmuni,npr. egipćani su imali ízdužene glave,što si vjerojatno vidio,pa opet nisu bili niti ostali izvanzemaljci…danas možeš naići na apsolutno svakakve teorije.. još je ova dobra..najsmješnija mi je bila ona koja govori kako je čovjek sam sebe izvukao iz neke bare,jezera(neznam, sorry..to ti provjeri ako te zanima), gle zemlja je u kurcu zahvaljujući ljudima i našim napredovanjima,a evolucije nigdje,nije je bilo ni prije 2000 godina, bar koliko sam ja čitala.. a kamoli danas.ali dobro.. Sto se izvanzemaljaca tiče potpuno se slažem s tobom,shvatila sam nakon dugog razmisljanja da uz sve te silne planete uz našu mora postojat neki život na njima u bilo kojem obliku.piše da su još sumerci vidjeli neke čudne letjelice. sto je zanimljivo.a Bog je Bog bez obzira na različite ljude. A nenad, malo mi pojasni svoju molbu!?

19. Vedran Vidov

Rujan 7, 2012 na 3:00 pm

Andra – A tko kaže da se današnje životinje ne mijenjaju? Naravno, one životinje s dužim periodom seksualnog sazrijevanja (npr. sisavci) to rade sporije za razliku od virusa, bakterija (iako se pak tu ne radi o seksualnoj reprodukciji), biljki… Te promjene čak možemo promatrati i u realnom vremenu. Pogledaj samo kako se samo izgled (i okus) banane promjenio u nešto više od stotinu godina, a o umjetnoj selekciji kojom smo stvarno postigli čuda u oplemenjivanju bilja ne valja ni pretjerano govoriti. uspoređivati teoriju evolucije i nebrojene dokaze koji joj idu u prilog sa nekim svojim imaginarnim prijeteljem je naprosto neozbiljno.
    Još neozbiljnije je tvditi da znaš da bog postoji pozivajuči se pritom na broj vjernika jer je to očito odraz odsustva logičke pismenosti (vidi argumentum ad populum). isto tako je netko mogao tvrditi da zna da je zemlja ravna ploča jer postoji mnogo ljudi koji u to vjeruju (što je ujedno i appeal to belief).

20. Andrea Kikić

Rujan 7, 2012 na 3:05 pm

21. Vedran Vidov

Rujan 7, 2012 na 3:09 pm

Mislim da si sklona miješanju pojmova znati i vjerovati. Također, antropomorfizacija stavri i događaja je duboko utkana u ljudsku psihu što ne povlači za sobom da bog postoji, a kamo li da neki specifični bog postoji.

22. Andrea Kikić

Rujan 7, 2012 na 3:14 pm

Ne možeš uspoređivat okus banane(koja se promijenila zahvaljujući raznoraznim kemikalijama i stvarima koje služe poboljšanju svega što je priroda dala,jer nije dovoljno dobro) sa životinjom koja se iz svog oblika mijenja u čovjeka sa puno većim mozgom, znanjem..to je za mene glupost..ali svatko ima pravo vjerovat u što hoće kao što sam rekla,samo sam iznijela svoje misljenje..i šta ljudi trebaju vidjet Boga da bi vjerovali, to je kao da ja usporedim nevidljivu bakteriju koja se nalazi posvuda oko mene i onda kažem da nepostoji,a nije istina…

23. Andrea Kikić

Rujan 7, 2012 na 3:16 pm

Da nisam ga nikad vidjela, ali vidim djela,zivot oko sebe to je donekle dovoljno da shvatimo da postoji nešto ili netko :) Bar meni

24. Andrea Kikić

Rujan 7, 2012 na 3:19 pm

A ljudi ništa posebno korisno nisu stvorili..kao što je zemlja, neko posebno drvo, ne mogu stvorit zvijezdu,galaksije itd.

Siječanj 10, 2013 na 9:46 pm

Bravo :D

25. Dylan Crow

Rujan 7, 2012 na 3:20 pm

Nemam sto dodati,a i nemam volje za rasprave,jedino moram napomenuti,tj ponoviti,evolucija je veoma spor proces,a i ne mozes ocekivati neke nagle,drasticne promjene,ovisna je o okolini,uvjetima zivota odredene skupine,oblika zivota i jos x faktora.Cak i danas moze se primjetiti na ljudima ako se malo bolje gleda,ali u jedva primjetnom razvoju,onom u skladu sa razvojem drustva,tehnologije,itd,itd.Ako zelis vjerovati u bogove,to je tvoj izbor,i taj izbor postujem,ali ne mogu postovati vjeru,boga,institucije neke religije,itd.Komicno mi je da netko npr vjeruje u kreaciju svemira od strane boga,jer evo jedan mali paradoks u tom razmisljanju-dakle prije kreacije postojalo je nista,nistavilo,kako je tada nastao taj bog koji je sve stvorio?.

Siječanj 10, 2013 na 9:48 pm

Toliko spor proces da ga nikonikada nije vidio :D
      A dkaze kojemislisdaimas su ustvari dokazi za priordnu selekciju, specijaciju i unaprijed stvorenu genetsku varijaciji koja je dana svakoj familiji originalnos tvorenih organizama.. i ima svoje granice….

26. Vedran Vidov

Rujan 7, 2012 na 3:24 pm

Andrea- Koja to teorija govori da se čovjek izvukao iz bare/jezera. Koliko je meni poznato postoji samo jedna znanstvena teorija koja objašjava razvoj života na zemlji.
    Koliko si ti čitala nije bilo evolucije u zadnih 2000 godina? Pa odakle sve te nove bakterije i virusi koji konstantno nastaju u zadnjih 2000 godina? Svake godine novi soj. Odakle je došla moderna banana (Cavendish) koja nije postojala uovakvom obliku prije 200 godina? Odakle vrsta bakterije (Flavobacterium) koja se hrani nailonom koji je pak nedavni ljudski izum? Odakle današnja pšenica, kupus, rajčica… nove vrste Drosophile?
    I te svoje tvrdnje temeljiš na nečemu što ti NISI čitala. Valjda ti je znanstvena literatura promakla, a genetika, populacijska genetika, zoologija… nešto što se dogodilo ostatku čovječanstva, a ne tebi.

27. Andrea Kikić

Rujan 7, 2012 na 3:34 pm

bakterija je bakterija, ne može se ona uspoređivat s majmunom i njegovim daljnim razvojem…nažalost da nisam čitala o tom novonastalom voću ali nema veze,nije mi baš puno promaklo :))

28. Andrea Kikić

Rujan 7, 2012 na 3:35 pm

Ako se razvijao do lika čovjeka

29. Vedran Vidov

Rujan 7, 2012 na 3:38 pm

Možeš li mi reći koja se to kemikalija upotrebljavla prije više od 120 godina na bananama na Jamajci? I kako je ta kemikalija promjenila genotip banane ili ti pak tvrdiš da se ta neka tvoja kemikalija i dalje upotrebljava (na koji način i kako u njenom rastu?) da bi preteču banane (koja je izgledala ovako http://bananasweb.com/wild-banana-with-seeds.jpg koja naprosto nije bila jestiva bez kuhanja) pretvori u ovo (http://z.about.com/d/chemistry/1/0/N/p/bananas.jpg)
    No kad već govoriš o promjenama na mozgu, možeš li navesti iz koje se to najnedavnijeg pretka razvio čovjek i kolika je bila razlika u volumenu mozga i zašto je tebi to smiješno?
    O gluposti usporedei boga i bakterije ne valja puno govorit jer se bakterija može vidjeti mikroskopom. Njeno postojanje ne zahtjeva slijepo vjerovanje kao ni teorija evolucije za čiju potvrdu imaš (doslovno) stotine tisuća znanstvenih radova. Uostalom, ja nisam ni govorio o tome da bog ne postoji.

30. Andrea Kikić

Rujan 7, 2012 na 3:39 pm

I da istina je,ne mogu objasnit nastajanje zemlje zvan veliki prasak jer neznam..to je misterija, ali opet ništa ne nastaje samo od sebe na neki način..i oprosti na gnjavaži :)

31. Ivica Tr Olovski

Rujan 7, 2012 na 3:41 pm

Kreacionistima koji iznova dokazuju da ne znaju ništa o biologiji ili evoluciji preporučujem da se ostave znanstvenih stranica, jer ovdje (najblaže rečeno) nemaju što tražiti.

Siječanj 10, 2013 na 9:53 pm

1) Kreacionsiticki znanstvenici su osnovali skoro sve grane znanosti ako nisi znao :D
      2) Imaju istediplome iste doktorate i iste dokaze i vecina ih je bivsih ateista i bivsih vjernika u evolucuionsiticku religiju i bivsih sekularnih znanstevnikai izumitelja kojis u doprinjeli znanosti , stoga pazi malo kome ti skiidas dostignuca i doktorate i diplome lazljivce :D
      3) U operativnoj znanosti koja se bavi cinjenicama, kojemozemo ustganoviti, promatrati i ponoviti i testirati , i koja se bavi stvaranjem raketa i ljekova tu se slazu svi znanstvenici bilo trenutni sekularni ili bivsi sekularni znanstvenici . Jedino gdje se navedene dvije strabe ne slazu je oko RAZLICITE INTERPRETACIJE ISTIH DOKAZA IZ PROSLOSTI o kojima mozemo imati samo pretpostavke na temelju nasih vlastitih unaprijed prihvacenih vjerovanja!

32. Vedran Vidov

Rujan 7, 2012 na 3:42 pm

Dakle ljudi nisu stvorili zvijedu ili galaksiju (što je nama upotpunosti beskorisno) povlači za sobom da nisu ništa korisno stvorili? Valjda ti je nekakvo posebno drvo korisnije od raznih ljekova koji liječe razne bolesti.

A što se tice toga da si vidjela božja djela samo govri da voliš antropomorfizirati stavri i pojave. Slično ljudi sami sebe uvjere da kristali liječe boleti ili da ih Zeus vodi kroz život.

33. Ivica Tr Olovski

Rujan 7, 2012 na 3:43 pm

“Gle znam da Bog postoji i imam raznorazna iskustva,ali to ti neću pričati jer nema smisla, evo samo ću ti reć da bih danas bila već pod zemljom da nema Boga, stoga imam razloga zašto vjerujem”

Dopusti mi da prevedem taj neorginalni komentar:

34. Andrea Kikić

Rujan 7, 2012 na 3:46 pm

Ništa mi nije smiješno… neshvatljivo da… ne mogu pogledat datu stranicu trenutno jer nemam internet..a nije mi bila namjera bavit se biljkama, i zivotinjama.. istrazujem povijest ljudi,kulture,vjere bla bla a ne toga, no svejedno hvala na informacijama, i dalje se svatko drži svoga uvjerenja..do daljnjeg :)

• milan vajtboj pavic

Rujan 7, 2012 na 10:15 pm

ako istrazujes povijest ljudi kulture i vjere bla bla onda bi definitivno trebala vec do sada znat da bog ne postoji barem ne u tome obliku kako ga prikazuje bilo koja vjera, pocni sa sumeranima koji su najveci misterij ovog planeta a znali su sve prije oko 6000 godina pa cak i vise nego mi danas i imali su detaljan uvid koji nije jos uvijek preveden do kraja u to kak su oni nastali a vjerojatno i mi, uskoro ce se sve obznanit jer se previse toga vec otkrilo i sve manje ima smisla takve stvari kriti od obicnog covjeka

35. Andrea Kikić

Rujan 7, 2012 na 3:48 pm

Da ali lijekovi se prave od već stvorenih stvari.. i sve je to korisno znam

36. Vedran Vidov

Rujan 7, 2012 na 3:54 pm

Možeš li mi objasniti tu fundamentalnu razliku u genetskim mehanizmima koja priječi usporedbu razvoja čovjeka i bakterije. Uostalom čivjek je primat, a primat je i dalje primat kao što je i bakterija i dalje bakterija. Meni se čini da baš i ne znaš što teorija evolucije zapravo tvrdi. Postoji puno vrsta primata kao i nebrojeno vrsta bakteija, a riječ bakterija je samo taksonomska klasifikacija koja označava zajedničko porijeklo. Bakterija (domena), primat (red).
    Također, veliki prasak objašnjava razvoj svemira od jedne specifične toče u vremenu, a ne nastanak nečega od ničega.

37. Vedran Vidov

Rujan 7, 2012 na 4:02 pm

Ne prave se ljekovi od isključivo već stvorenih stavri. Moderna medicina bez teorije evolucije bila bi besmislena. Za početak, mogla bi se neograničeno kljukati antibioticima bez straha da bakterije evoluiraju i stvore rezistenciju.

38. Ivica Tr Olovski

Rujan 7, 2012 na 4:04 pm

Razlika između znanosti i kreacionista je u tome što znanstvenici donose svoje zaključke prema činjenicama, pa tako nastanu znanstvene teorije. Kreacionisti su već pokupili zaključke ljudi iz brončanog doba i već tisučama godina (neovisno o religijama i bogovima) pokušavaju naći dokaze i okretati činjenice u svoju korist.
    Svaki znanstvenik bi bio spreman odbaciti evoluciju da ju je netko stvarno uspio oboriti, dok kreacionisti nikada neće odbaciti svoja praznovjerja, unatoč dokazima.
    Kršćanski kreacionizam (uvjerenje da su sva stvorenja iznenada stvorila prije 6000-10 000 godina) je smiješan koliko i vjerovanje da se sunce okreće oko ravne Zemlje. Ili poput negiranja teorije teutonskih ploča i uvjerenja da sve potrese izazivaju demoni koji žive ispod zemlje.

39. Dylan Crow

Rujan 7, 2012 na 4:17 pm

Ovo ne mogu presutjeti,sta sve necu procitati,ajde da sam na indexu,ali ovdje…Danas nikako ljudi ne mogu stvarati zvijezde i planete,iako nemam pojma sta to ima sa ovom temom,ali jednog dana ce moci i daleko vise od toga.Ako se ne unistimo prije zbog nekih vjerskih,politickih,ili materijalistickih budalastina.Dakle pitao sam te jednostavno pitanje,a ne mozes odgovoriti,pa da ga postavim ovako-tko je stvorio boga?.

40. Dino Alberini

Rujan 7, 2012 na 4:28 pm

Andrea, pretpostavljam da nisi Katolkinja jer se na Katoličkim sveučilištima naučava isključivo evolucija. Naravno, postoje i luzeri poput Elvisa Duspare i njegovih desperadosa ali oni nisu nikakav bitan faktor na Katoličkim sveučilištima. Bar ne na studijima koji nisu dupelizački (npr. na biologiji).

41. Veselin Brkić

Rujan 7, 2012 na 5:01 pm

Andrea na tebe šu se okomili. Zašto nitko ne krene od pretpostavke da je GEN bog . Da se je nadogradio u svim biljkama i da one od sjemena do ploda točno znaju kako če izgledati. A probajte djete zapustiti pa da vidite hoče li se razviti u današnjeg čovjeka bez da ga nadograďujete. Gen je dovršio svoj posao na biljkama i sad upravlja s nama na svom putu preobrazbe u nešto što ni ne slutimo.

42. Davor

Rujan 7, 2012 na 9:25 pm

Andrea, evolucija se događa svuda oko nas. Bilo to na biljkama, životinjama, ljudima, virusima ili bakterijama. Virusi i bakterije puno brže evoluiraju zbog brzog razmnožavanja. Žohari isto tako brzo evoluiraju, čak postoji teorija po kojoj bi žohari jedini preživjeli nuklearnu katastrofu jer bi se zbog brze evolucije prilagodili radioaktivnom zračenju. Kako je netko već napisao, kod ljudi se evolucija slabo primjeti jer se razmnožavamo sporo i u malom broju, ali kada bi mogla usporediti ljude od prije 200 godina i danas već je moguće primijetiti neke sitne razlike. Nekakve rijetke genetske mutacije kod ljudi je također pokušaj evolucije da nešto promijeni, ali nažalost ne uspije uvijek pa se ljudi rađaju s teškim zdravstvenim problemima. Jedan životni vijek je prekratak da bi se evolucija mogla vidjeti golim okom. Ne možeš ni očekivati vidjeti evoluciju svojim očima jer što je jedan životni vijek u odnosu na vrijeme u kojemu se nekakav predak majmuna razvio u čovjeka. Ja vjerujem i u evoluciju i u Boga, a možda je Veselin jedini napisao nešto što objedinjuje jedno i drugo. Vjerovati u Adama i Evu stvarno je identično vjerovanju u bajku o tri prašića ili Crvenkapicu. Ako vjeruješ u to, također pretpostavljam da nisi katolkinja. Znam da Jehovini svjedoci vjeruju u tu priču pa se čak vode i nekim kao znanstvenim dokazima kao npr. da se u ljudskim kostima nalaze isti kemijski elementi kao i u zemlji. Pa naravno da se nalaze kada je, barem na Zemlji, sve izgrađeno na temelju ugljika pa ćeš ga tako naći u ljudskim kostima, kao i mnoge druge kemijske elemente. Vjeruj ti slobodno u Boga, neće ti to nitko uzeti niti će misliti da si čudna, ali isto tako poštuj i znanstvena istraživanja, a nemoj se voditi doslovno shvaćenim tekstom iz Biblije.

43. lovac

Rujan 7, 2012 na 10:09 pm

andrea slijep ne vidi i nemoze shvatiti kako to boje izgledaju jer se rukama opipat nemogu,,,,, stoga ne trudi se nista dokazivat

44. Raziel

Rujan 7, 2012 na 10:10 pm

Dakle, čitajući, vidim da se stalno izuzima jedna druga stvar, ispričavam se ako sam možda predvidio ono što mi je na umu jer mi se stvarno nije dalo sve čitati, ali zašto ste stalno isključivi?
    Prije daljnjeg pisanja vjerujem u boga i u evoluciju, ali što je on, te otkud je došao je pitanje za neke druge rasprave, također ne vjerujem u religije, bilo koje, jer su postale institucionalne, te se odbijam prikloniti ijednom “Bogu” .
    Geni su nasljedne jedinice kojima prenosimo broj, način stvaranja, količinu, oblik, izgled aminokiselina, koje su pak osnovne jedinice za tvorbu proteina, koji su, svi znamo, osnova svih biokemijskih procesa(jer su i enzimi uza sve ostalo),koji su naravno osnova života. Nema odvijanja biokemijskih procesa, nema života. Proteini su zakon. Geni također.

E sad kad smo uzeli osnove krenimo:

1)@Veselin, gen nije bog, možda je stvoren od strane istog i možda stvarno je njegov, ali bog nije zbog razloga koje sam naveo u prvoj rečenici o genima. Teško da će kod ljudi napraviti promjenu , što sam i rekao u 4.
    2) @dylan, nemoj biti isključiv u razmišljanju o postojanju “višeg bića” jer su sami Watson i Creek(shvatili da je DNK dvostruka zavojnica) priznali da pojma nemaju kako je doslo
    do povezivanja aminokiselina u proteine, odnosno kako je doslo do stvaranja prvih aminokiselina, samim time i proteina, koji su u biti (ako gledamo virione recimo) nekakav osnov života.
    Ovo temeljim na činjenici da su isti u laboratoriju ponovili pokuse i ponavljali ih 40-ak godina, i jedino sto su uspjeli dobiti je NH2, slučajno naravno, koji se nalazi na nekim od aminokiselina.
    Znači, zašto su se baš spojili na određeni način se nezna. Ako govorimo u terminima slučajnosti, mogućnost da se to desi je vrlo minorna zbog barem 100-njak kemijskih elemenata koji su se nalazili u tom trenutku na zemlji. Tu možda možeš potražiti „višu silu“, jer je upravo taj početak, „slučajnost koja se desila“, prva stvorena aminokiselina, početak evolucije.

3) @Andrea , evolucija je proces koji, po najnovijem otkriću fosila starijeg od 1 mlrd. godina ako se ne varam, traje očito ekstremno dugo, to nije nešto što se događa preko noći, ponajviše ako govorimo o složenijim bićima.
    Netko je spomenuo bakterije, i voćne mušice, to su jednostavni organizmi, kod njih je evolucija nekoliko stotina puta brža, jer je količina gena koji kontroliraju organizam vrlo malena, te mogućnost da dođe do mutacije, modifikacije, selekcije (čimbenici koji utječu na evoluciju uz još neke) vrlo visoka, i samim time organizam je sposoban evoluirati vrlo brzo. Kod složenijih to traje poprilično dugo, očito.
    Problem je šta se to ne vidi, jer malo tko od nas zapravo zna kako izgleda obična stanica, a kamoli prepoznati razliku između vinske mušice i evoluirane vinske mušice. I tu zapravo dolazi do problema, jer tvoja (kao i svih drugih koji tako misle) pretpostavka kako je evolucija izmišljotina, jer je ne vidiš nigdje(koliko sam pohvatao, ispričavam se ako sam krivo shvatio) se zapravo kosi sa tvojim uvjerenjem o postojanju boga.
    Vjernici sami kažu da za vjerovanje nije potreban fizički dokaz, nego samo vjerovanje. Ako već ne prihvaćaš fizičke dokaze koji te okružuju, onda barem vjeruju u nju.

4) @Vedran, ako je Andrea mislila da nije doslo do evolucije kod čovjeka, tu bi se slozio s njom
    Čovjek u sadašnjem stanju vrlo teško da može evoluirati, jer sama evolucija podrazumijeva da najprilagodljiviji preživljavaju (i oni koji imaju sreće u datom trenutku). Tvrdnja se temelji da većina nas ne mora ništa uraditi kako bi se prilagodili prirodi, mi smo je počeli prilaogođavati nama, i samim time gubimo jedini mehanizam koji je potreban za prirodnu evoluciju. Jedini način evolucije koji vidim jest da sami pomoću biotehnoloških metoda „poboljšavamo“ dijelove sebe kroz izmjene DNK.
    Dobra fora s banama, no to se zove pojava sterilnosti, gdje se kroz nekoliko generacija sjemenke ne razvijaju jer su sterilne (ekološki uvijeti, negativna mutacija, dodatni kromosom se pojavi) te samim time ih više nema u novim generacijama. Je evolucijski napredak, ali za čovjeka. Za bananu nije, jer glavno svojstvo bilo kojeg organizma je reprudukcija, a te banane se razvijaju vegetativno, te su najvjerojatnije u sadašnjem obliku jer su kultivirane od strane čovjeka, a ne prirodno(jer očito nebi opstale u tom obliku vrlo dugo).

5) Teorija bare(evolucija čovjeka sa mora) se odnosi na neke činjenice koje idu u prilog da se predak modernog čovjeka, znači poslije Ardi i poslije Lucy, razvio tako što je živio u blizini mora. Dvonožan hod je potreban za hodanje kroz vodu, stvaranje masnog tkiva pod kožom je svojstveno životu u moru, u odnosu na druge primate, nedostatak dlake etc. To je ta teorijica oko koje se zapravo Darwinisti i Hardy-sti svađaju. (Aquatic ape hypothesis ako nekog zanima)

6)@znanost.geek.hr, napokon ste napisali nešto što mi se svidjelo kod „karika koja nedostaje“, da zapravo ne postoji. A zašto bi i postojala. Neki davni predak čiji je genotip mutirao na jednom dijelu DNK poslije njega su svi bili drukciji odmah? Neki vrlo daleki rođak koji nije otišao lijevo ni desno, nego se odlučio ići sredinom nakon čega je izrođen novi tip, nakon kojeg su svi bili kao on? Glupost.
    Više mi se svidja da su jednostavno prilagodljivi preživljavali i obzirom kako so živjeli, koje udove su morali koristiti, kakvu prehranu su imali, pod kakvim uvjetima su morali živjeti te zbog nabrojanog čemu su se morali prilagođavati, a samim time koji dijelovi genotipa su bili aktivirani, utišani. I tako nekoliko stotina tisuća, milijuna godina.

7) Eh izvanzemaljci? Ima oko 125 000 000 000 (milijardi) galaksija x 100 000 000 000 zvijezda (gledam po broju za koji se smatra da ga ima naša galaksija) = 1,25 x 1023 mogućih zvijezda i minimalno toliki broj planeta. Izvanzemaljci postoje.

Eto to je to, malo se raspisah. Budite dobri, pristojni i otvorenog uma i nikad ne zatomljujte znatiželju jer možda je ona upravo iskra evolucije.

Siječanj 10, 2013 na 9:43 pm

“Evolucija” nije nkakva ” prilagodba ”

1) Prilagodba ima granice i mogucnosti za prilagodbu su unaprijed dane u genetskoj varijaciji originalnos tvorenih familija organizama koje zatim promjenom samog ekosistema ili okolisa u koji dospiju neke varijacije iste familije ( koje zovemo vrstama i podvrstama ) .. neke odumru a neke prezive u datim uvjetima.. ali nisu same sebi stvarale nikakve nove osobine podo utjecsjem novih uvjeta vec su od prije imale mogucnost da ih prezive.. unutar granica bioloske valence i granica genetske varijacije koja im je unaprijed dana..a na to koja cevarijacija organizma prezivjet neke uvjete utjece prirodna selekcija ( koja jest postojeca,jest cinjenica, ne kosi se sa Biblijom i promatrana je i ponovljena je. I tako je doslo do rapidne specijacije ( nakon stvaranja i ponovo nakon potopa) takos to ej prirodna selekcija birala unaprijed najprilagođenije varijacije rganizama za određeni okolis i tako smo dobili razlicte izolirane populacije biljaka, zivotinaj i covjeka.

2) Dok termin “evolucija” jeimaginarno nastajanje svih zivih organizama i biljaka i covjeka od nekog tamo imaginarnog pretka koji potjeće od kamena :D i to tako da se nekim cudom DNK sama formirala, sama dobila zapisanu informaciju (koja moze poticati samo ood nekoga ko ima umako niste znali :D I tako je ta informacija dobijala gresku za greskom i gresku za greskom i gresku za greskom i gresku za greskom… i pretvara se iz jedne familije organizama u drugu, trecu, cetvrtu i tako dalje ( i od svihtih silnih gresaka smo cjelo vrijeme imali plodne i zdrave jedinke.. zamisli to eee koja fantazija xD …..

Dok u stvarnosti se nikada ne krse barijere među tipovima organizama ( tj familijama ) eng. “kind” , hebr. “min”

dakle sve vrste “species” su nastale porijeklom od genetske varijacije vlastitog “kind-a” ( familije )

Jasno? jasno ! :D

Dakle.. ukratko termin ” evolucija” je imaginarni nepostojeci nikada promatrani proces,za cije pravdavanje navodnog postojanja se kidnapiraju dokazi koji u stvarnosti dokazuju samo genetsku varijaciju, soecijaciju i prirodnu selekciju… ne i “evoluciju” :D

EDUKACIJA:

45. Boris Škoti

Rujan 8, 2012 na 7:15 am

Sve slike su slikane na platnu i bojama, ali svaka je drukčija. Takav je i život, jedna osnova, bezbroj varijanti.

46. lavica

Rujan 9, 2012 na 10:49 pm

47. Jura

Rujan 10, 2012 na 10:20 am

PUNO JE LOGICNIJE je da su oduvijek postojali FIZIKALNI ZAKONI koji su omogucili da se stvori svemir i zivot u njemu, nego da je oduvijek postojalo neko inteligentno bice koje je sve to stvorilo…

Prosinac 15, 2012 na 4:07 pm

tebi jelogicnije, zato jer zelis negirati istinu u nepravednosti (Romans1:18:D

iako su ti svi dokazi za stvaranje dani, da nebi imao isprike da nisi znao (Romans 1:20) :D

Jos nam samo objasni odakle su se stvorili ti zakoni fizike ? morali su odnekud doc ?

Također zaboravio si uakone logike :D