Mikrobima do veće proizvodnje nafte i čišćeg okoliša

Znanstvenici su odlučili iznova preispitati staru, ali rijetko korištenu tehniku povećanja proizvodnje nafte​​ i naučiti više o načinu rada te metode kako bi se ona mogla poboljšati, te kako bi se mogla iskoristiti ne samo za povećanje proizvodnje nafte, nego i za čišćenje okoliša.

Metoda nazvana “mikrobno povećanje iscrpka nafte” razvijena je prije nekoliko desetljeća, ali su naftaši tada uglavnom izgubili zanimanje za nju zbog njezinih troškova, nedosljednih rezultata i slabog razumijevanja onoga što se zapravo događa u podzemlju.

Nova otkrića inženjera na američkom sveučilištu Oregon State University (OSU), objavljena u časopisu Journal of Petroleum Science and Engineering, mogla bi pomoći promijeniti takvo razmišljanje. Ta bi metoda mogla omogućiti naftnoj industriji ne samo da proizvodi više nafte iz svojih postojećih izvora, nego i da nađe svoju primjenu u čišćenju naftnih mrlja i drugih zagađenja naftom.
“Ova metoda, koja koristi mikroorganizme za povećanje iscrpka nafte, korištena je u određenoj mjeri 1980-ih kad je cijena nafte bila vrlo visoka, no njezini terenski rezultati nisu bili dosljedni i to je izazivalo velike troškove”, rekao je Dorthe Wildenschild, izvanredni profesor na OSU School of Chemical, Biological and Environmental Engineering. “Stoga se ona danas vrlo rijetko koristi.”

Bušenje nafte uvijek je bio težak posao. To nije jednostavno bušenje rupe i gledanje nafte koja izbija iz zemlje. Može se i to dogoditi za neko vrijeme, ali se zapravo kao sekundarni korak često ubrizgava voda u bušotinu da  pomogne istjerati više nafte. Takve tehnike proizvodnje općenito pomažu da se proizvede jedna trećina do jedna polovica nafte koja je izvorno prisutna u ležištu.

Ponekad se koristi i treća metoda, koja nakon ubrizgavanja vode uvodi i mikroorganizme u bušotinu te ih “hrani” šećerima kao što je melasa kako bi se potaknuo njihov rast. On može začepiti pore u bušotini kroz koje bi nafta inače odlazila u druge slojeve zemlje pa to u konačnici olakšava izlazak nafte na površinu, slično kao što deterdžent za posuđe oslobađa masnoću iz lonaca.
“Ove metode začepljuju jedne pore i pomažu da nafta lakše klizi kroz druge pore. One se teoretski mogu koristiti s vodom za ispiranje kako bi se proizvelo znatno više nafte”, rekao je Wildenschild.

Te tzv. površinski aktivne tvari za dodavanje u bušotinu mogu biti kemijski proizvodi ili se za te svrhe mogu koristiti mikrobi. Međutim, dobiti točno određenu kulturu mikroba za proizvodnju bio-površinske aktivne tvari pod otežanim terenskim uvjetima, osjetljivo je pitanje.

“To je složen problem, morate koristiti samo odgovarajuće mikrobe te ih hraniti upravo onom hranom koja im najviše odgovara, kako biste ostvarili ono što želite”, rekao je Wildenschild.
U laboratorijskim eksperimentima Ryan Armstrong je pokazao da je mehanizam začepljenja najjednostavnija i najučinkovitija metoda za korištenje, a da se njezinim kombiniranjem sa tehnologijom bio-površinski aktivnih tvari postiže optimalni iscrpak nafte.

Bolje temeljno razumijevanje ovog procesa, zajedno s višim cijenama nafte koje čine isplativim ulaganje u ovakvu tehnologiju povećanja iscrpka, može pridonijeti obnovljenom zanimanju za ovu metodu na komercijalnoj osnovi, kažu znanstvenici. Ovakva tehnologija povećava proizvodnju nafte, a dodatna je korist što se može iskoristiti i za uklanjanje ili čišćenje naftnog zagađenja kako na površini tako i u podzemnim slojevima, tvrde istraživači iz Oregona.

1 komentar na ovaj članak