Astronomija

Najveća struktura u svemiru: velika grupa kvazara proteže se na 4 milijarde svjetlosnih godina

Međunarodni tim astronoma, pod vodstvom Sveučilišta Central Lancashire (UCLan) pronašao je najveću poznatu strukturu u svemiru. Velika grupa kvazara (LQG) je tako velika da bi vozilu koje putuje brzinom svjetlosti trebalo oko četiri milijardi godina da ju prijeđe. Rezultati su objavljeni u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

kvazar

Kvazari su jezgre aktivnih galaksija iz ranih dana svemira, koje prolaze kroz kratka razdoblja iznimno visoke svjetlosti pa su vidljive i s vrlo velikih udaljenosti. Ti periodi su „kratki“ prema astrofizičkim mjerilima, a zapravo traju 10 do 100 milijuna godina. Od 1982. nam je poznato da se kvazari okupljaju u grupe ili „strukture“ iznenađujuće velikih dimenzija, formirajući velike grupe kvazara, koje se protežu na više od 700 milijuna svjetlosnih godina; međutim, otkriće goleme formacije koja je od Zemlje udaljena oko devet milijardi svjetlosnih godina svojim ih je razmjerima ipak ih zbunilo.

Tim je pod vodstvom dr. Rogera Clowesa iz Instituta Jeremiah Horrocks na UCLanu identificirao veliku grupu kvazara koja je tako značajna da preispituje kozmološki princip: pretpostavku da, kada se gleda  u dovoljno velikim razmjerima, svojstva svemira za sve su promatrače ista. Moderna teorija kozmologije bazira se na radu Alberta Einsteina i ovisi o pretpostavci definiranoj u kozmološkome principu. Princip se podrazumijevao, ali nije nikad dokazano da je „izvan svake sumnje“.

Kako bismo sve te veličine stavili u kontekst, počet ćemo od naše galaksije, Mliječne staze. Naša galaksija je odvojena od svoje susjede, galaksije Andromede, „samo“ 0,75 megaparseka (Mpc) ili 2,5 milijuna svjetlosnih godina. Grupe galaksija su obično velike oko 2 do 3 Mpc, ali velike grupe kvazara mogu biti velike i 200 Mpc i više. Preračuni temeljeni na kozmološkome principu i modernoj teoriji kozmologije sugeriraju da astrofizičari ne bi trebali pronaći strukturu veću od 370 Mpc (oko 1,2 milijarde svjetlosnih godina).

Nedavno otkrivena velika grupa kvazara procijenjena je na veličinu od 500 Mpc, no budući da je izdužena, dimenzija joj se proteže na 1.200 Mpc (ili 4 milijarde godina) te je otprilike 1.600 puta veća nego udaljenost između Mliječne staze i Andromede.

Dr. Clowes kaže: „Iako je teško dokučiti veličinu ove velike grupe kvazara, gotovo sigurno možemo reći da je ovo najveća struktura viđena dosad u svemiru. Ovo je jako uzbudljivo, i ne samo zato što je u suprotnosti s našim trenutnim razumijevanjem o veličinama svemira. Čak i kada bismo putovali brzinom svjetlosti, trebalo bi nam 4 milijardi godina da prijeđemo preko te velike grupe kvazara. To je značajno ne samo zbog veličine, već i zato što preispituje kozmološki princip koji je široko prihvaćen još od vremena Einsteina. Naš tim je u potrazi za sličnim slučajevima  i nećemo prestati istraživati ove fascinantne fenomene.“

Izvor: NewsDaily

Autor Branimira Penić

Znatiželja pokreće svijet. :)

1. Miroslav Skok

Siječanj 16, 2013 na 9:16 pm

E kad to probam zamislit mozgić mi oče puknut..:)

2. Mirko Kuric

Siječanj 16, 2013 na 9:18 pm

to je mjereno u”colovima”???

3. Dušan Jovanović

Siječanj 16, 2013 na 9:20 pm

strava čovječe

4. Katija Šarić

Siječanj 16, 2013 na 9:20 pm

psssssssss … čudo je !!!!!!

5. Drazen Corak

Siječanj 16, 2013 na 9:21 pm

koliki je ovaj svemir.. jbt.. :)

6. Mirko Jankovic

Siječanj 16, 2013 na 9:23 pm

To je samo dokaz da postoji zivot u svemiru.
    Ako zamislimo da je covijek graden od atoma i da je nas svemir atom naseg tjela. To znaci ova galaksija je nase tjelo.

7. Stanoja Mihajlovic

Siječanj 16, 2013 na 9:23 pm

uu jebote … -a ako krene precicom ?

8. Dušan Jovanović

Siječanj 16, 2013 na 9:24 pm

nenenenenene Mirko.. ili smo nano ili smo giga, kužiš!?

9. Ivan Martinović

Siječanj 16, 2013 na 9:28 pm

koja je to ljepota ..svemir je mjesto gdje ima za svakoga po nešto.

10. Zeljko Extrem

Siječanj 16, 2013 na 9:29 pm

pa to nije niti 5 miljardi god.iskopat cemo neku crvotocinu:))

11. Zlatko Vugec

Siječanj 16, 2013 na 9:42 pm

(Y)

12. Božica Vukmanović Išek

Siječanj 16, 2013 na 9:46 pm

..svemir…sta sve tamo ima,to mozemo samo nagadjati…

13. Mirko Kuric

Siječanj 16, 2013 na 9:53 pm

brine me što je svemir velik 13milijardi god,a ova grupa kvazara 4 milijarde god!! znaći 1/3 svemirai, baš mi taj izračun ne štima,te pitam ponovo experte da mi objasne što se nalazi na 50 milijardi svj. godina od zemlje????ako je svemir velik 13milijardi svj.. godina???

• Nema veze

Siječanj 16, 2013 na 11:51 pm

Svemir je STAR 13.7 milijardi godina, to nije udaljenost u svjetlosnim godinama bog te……

• Branimira

Siječanj 17, 2013 na 2:56 pm

Veličina svemira je nepoznata :) Moguće je da je ova grupa kvazara tek mrvica njegove veličine :)

14. Mijo Ćurak

Siječanj 16, 2013 na 10:00 pm

Ne nalazi se ništa kad to ne možemo vidit.

15. أنتوني الدوق

Siječanj 16, 2013 na 10:15 pm

Čovječe pazi
    da ne ideš malen
    ispod zvijezda!

Pusti
    da cijelog tebe prođe
    blaga svjetlost zvijezda!

Da ni za čim ne žališ
    kad se budeš zadnjim pogledima
    rastajao od zvijezda!

Na svom koncu
    mjesto u prah
    prijeđi sav u zvijezde.

16. Kristijan Bago

Siječanj 16, 2013 na 10:16 pm

A.B. Šimić !

17. Marko Lavanderman Jakšić

Siječanj 16, 2013 na 10:41 pm

To je bas veliko :D

18. Stella Ray

Siječanj 16, 2013 na 10:45 pm

Ali Sasha, Bog je stvorio tu ljepotu :-) sve te zvijezde su njegova djela. Ne mogu a da im se ne divim. Pusti astronome zanesenjake, ono sto proucavaju je predivno :-).

19. Svemir

Siječanj 16, 2013 na 11:29 pm

Ima i većih, ali još vam nisam pokazao.

20. Marija Rajić Dujić- CroLux

Siječanj 17, 2013 na 12:14 am

Kako smo mali… a opet veliki…

21. Jasmin Mehičić

Siječanj 17, 2013 na 12:28 am

E, zato u inat nećemo putovati brzinom svjetlosti! Mi u BiH i mnogo manje razdaljine pređemo za isto vrijeme!

22. Ivan Brozović

Siječanj 17, 2013 na 1:29 am

Mirko pobrkao si godine i svjetlosne godine.

23. Viktor Thierwald

Siječanj 17, 2013 na 1:36 am

samo

24. Dejan Buranji

Siječanj 17, 2013 na 5:01 am

Nije Mirko ništa pobrkao, nešto tu ne štima

25. Zac Amer

Siječanj 17, 2013 na 8:29 am

NEBITAK&BITAK 1.)*U dubini ljudske psihe, čuči vječito pitanje: Postoji li Stvoritelj? 2.)*Ne znajuči “ISTINSKI” odgovor, to nas SPUTAVA, da se umno razvijamo u PRAVOM SMJERU, jer smo od uvjek “odgajani” u EKSTREMNO BOJAŽLJIVOM DUHU, da ne kažem u EKSTREMNOM STRAHU, i zato djelim jednu svoju teoriju, kako je to sve bilo, prije VELIKOG PRASKA! (i ovaj puta, molim bez vjerskih komentara, na stranici Znanost.com!) 3.)*Prvo sve bješe: NEBITAK, bez Univerzuma, prostora, svjetla, tame i vakuuma! 4.)*I onda, ako je bilo tko iz tog NEBITKA, stvorio sveukupnu čvrstu masu u SVEMIRU za VELIKI PRASAK, ovog našeg BITAKA s UNIVERZUMOM, beskonačnog prostora, kojeg mi vidimo, čujemo i osjetimo svim našim čulima, onda bi se moglo reči, da postoji Stvoritelj, koji je sve ovo stvoro! 5.)*Nama je tu sada sve jasno, samo nam nije jasno jedna stvar, a gdje je “čučao” (s)tvoritelj za “vrijeme” NEBITKA, bez UNIVERZUMA, prostora, svjetla, tame i vakuuma; prije nego je “stvorio” ovaj naš BITAK, s UNIVERZUMOM kojeg mi vidimo, čujemo i osjetimo svim našim čulima? ZAKLjUČAK: 6.)*Pa (s)tvoritelj je JEDINO mogao “čučati” u NEBITKU, bez UNIVERZUMA, prostora, svjetla, tame i vakuuma; BAŠ TAMO GDJE i MI SVI OSTALI! : ))

26. Maioni Davor

Siječanj 17, 2013 na 8:43 am

Postanak svijeta universuma je apsolutna nepoznanica i ostat ce kao takva! Prekratak nam je zivot da bismo u njemu mogli rijesiti takve nepoznanice !

27. Akson Akson

Siječanj 17, 2013 na 9:05 am

Viječno pitanje, misterija svemira, postanak?? Ljudski um to ne može pojmiti

28. Zac Amer

Siječanj 17, 2013 na 10:31 am

1.)*Filozofski um LOGIKOM sve rješava, pa onda um zaboravi što je sve rješio, onda LOGIKOM drugi put malo više rješi, i tako to ide, jer sve ima svoj početak i kraj osim vremena…! 2.)*Prvo je morao biti jedan Veliki Prasak, zatim svaka Galaksija je imala svoj Veliki Prasak..! 3)*Lijepo je to kad je znanstvenik pun svakojakog znanja, ali ponekad od tog silnog znanja nastane BLOKADA UMA, e, tu onda uskaču iskusni parapsiholozi, koji su svoje znanje POLIRALI ne putu od “pakla do raja i nazad”, a ne žuljajuči školske klupe…! : ))

29. Mario Barišić

Siječanj 17, 2013 na 11:07 am

Kriva slika.

30. Zdenko Vidović Ladica

Siječanj 17, 2013 na 11:37 am

Ako se u Crnoj rupi u svemiru umire i rađa,mislim na planete,onda smo mi definitivno svemirska bića! Izađemo iz rupe,cijelog života se vrtimo oko rupe i na kraju opet završimo u rupi.

31. Zac Amer

Siječanj 17, 2013 na 11:53 am

Ne sječam se kada me je netko zadnji puta filozofski impresionirao, pogotovo ne s “dvije riječ…!” Dakle, šta je NEBITAK?! Samo sam se šalio, nemoj ni pokušavati, please…! : ))

32. Tomislav Dujam

Siječanj 17, 2013 na 3:55 pm

tko još ide u svemir “vozilom”, pa nema ceste ljudi, preba nam plovilo! :-)

33. Dorela Dujmusic

Siječanj 18, 2013 na 5:46 pm

Svima onima koje još muči stvoritelj i bitak preporučam da si pročitaju “Velebni plan” S. Hawking-a. Naučit će vas kozmologiji i to na zabavan i jednostavan način. Tekst koji smo kao svi pročitali bio je o kvazarima, a na toj temi se baš i niste iskazali, ali ste ipak imali potrebu nešto reći. Tu preporučam da prvo naučite prepoznavati zviježđa na nebu, a onda malo pomalo doći ćete i do kvazara. ;)