Najveća struktura u svemiru: velika grupa kvazara proteže se na 4 milijarde svjetlosnih godina

Međunarodni tim astronoma, pod vodstvom Sveučilišta Central Lancashire (UCLan) pronašao je najveću poznatu strukturu u svemiru. Velika grupa kvazara (LQG) je tako velika da bi vozilu koje putuje brzinom svjetlosti trebalo oko četiri milijardi godina da ju prijeđe. Rezultati su objavljeni u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

kvazar

Kvazari su jezgre aktivnih galaksija iz ranih dana svemira, koje prolaze kroz kratka razdoblja iznimno visoke svjetlosti pa su vidljive i s vrlo velikih udaljenosti. Ti periodi su „kratki“ prema astrofizičkim mjerilima, a zapravo traju 10 do 100 milijuna godina. Od 1982. nam je poznato da se kvazari okupljaju u grupe ili „strukture“ iznenađujuće velikih dimenzija, formirajući velike grupe kvazara, koje se protežu na više od 700 milijuna svjetlosnih godina; međutim, otkriće goleme formacije koja je od Zemlje udaljena oko devet milijardi svjetlosnih godina svojim ih je razmjerima ipak ih zbunilo.

Tim je pod vodstvom dr. Rogera Clowesa iz Instituta Jeremiah Horrocks na UCLanu identificirao veliku grupu kvazara koja je tako značajna da preispituje kozmološki princip: pretpostavku da, kada se gleda  u dovoljno velikim razmjerima, svojstva svemira za sve su promatrače ista. Moderna teorija kozmologije bazira se na radu Alberta Einsteina i ovisi o pretpostavci definiranoj u kozmološkome principu. Princip se podrazumijevao, ali nije nikad dokazano da je „izvan svake sumnje“.

Kako bismo sve te veličine stavili u kontekst, počet ćemo od naše galaksije, Mliječne staze. Naša galaksija je odvojena od svoje susjede, galaksije Andromede, „samo“ 0,75 megaparseka (Mpc) ili 2,5 milijuna svjetlosnih godina. Grupe galaksija su obično velike oko 2 do 3 Mpc, ali velike grupe kvazara mogu biti velike i 200 Mpc i više. Preračuni temeljeni na kozmološkome principu i modernoj teoriji kozmologije sugeriraju da astrofizičari ne bi trebali pronaći strukturu veću od 370 Mpc (oko 1,2 milijarde svjetlosnih godina).

Nedavno otkrivena velika grupa kvazara procijenjena je na veličinu od 500 Mpc, no budući da je izdužena, dimenzija joj se proteže na 1.200 Mpc (ili 4 milijarde godina) te je otprilike 1.600 puta veća nego udaljenost između Mliječne staze i Andromede.

Dr. Clowes kaže: „Iako je teško dokučiti veličinu ove velike grupe kvazara, gotovo sigurno možemo reći da je ovo najveća struktura viđena dosad u svemiru. Ovo je jako uzbudljivo, i ne samo zato što je u suprotnosti s našim trenutnim razumijevanjem o veličinama svemira. Čak i kada bismo putovali brzinom svjetlosti, trebalo bi nam 4 milijardi godina da prijeđemo preko te velike grupe kvazara. To je značajno ne samo zbog veličine, već i zato što preispituje kozmološki princip koji je široko prihvaćen još od vremena Einsteina. Naš tim je u potrazi za sličnim slučajevima  i nećemo prestati istraživati ove fascinantne fenomene.“

Izvor: NewsDaily

35 komentara na ovaj članak
  1. brine me što je svemir velik 13milijardi god,a ova grupa kvazara 4 milijarde god!! znaći 1/3 svemirai, baš mi taj izračun ne štima,te pitam ponovo experte da mi objasne što se nalazi na 50 milijardi svj. godina od zemlje????ako je svemir velik 13milijardi svj.. godina???

2. NEBITAK&BITAK 1.)*U dubini ljudske psihe, čuči vječito pitanje: Postoji li Stvoritelj? 2.)*Ne znajuči “ISTINSKI” odgovor, to nas SPUTAVA, da se umno razvijamo u PRAVOM SMJERU, jer smo od uvjek “odgajani” u EKSTREMNO BOJAŽLJIVOM DUHU, da ne kažem u EKSTREMNOM STRAHU, i zato djelim jednu svoju teoriju, kako je to sve bilo, prije VELIKOG PRASKA! (i ovaj puta, molim bez vjerskih komentara, na stranici Znanost.com!) 3.)*Prvo sve bješe: NEBITAK, bez Univerzuma, prostora, svjetla, tame i vakuuma! 4.)*I onda, ako je bilo tko iz tog NEBITKA, stvorio sveukupnu čvrstu masu u SVEMIRU za VELIKI PRASAK, ovog našeg BITAKA s UNIVERZUMOM, beskonačnog prostora, kojeg mi vidimo, čujemo i osjetimo svim našim čulima, onda bi se moglo reči, da postoji Stvoritelj, koji je sve ovo stvoro! 5.)*Nama je tu sada sve jasno, samo nam nije jasno jedna stvar, a gdje je “čučao” (s)tvoritelj za “vrijeme” NEBITKA, bez UNIVERZUMA, prostora, svjetla, tame i vakuuma; prije nego je “stvorio” ovaj naš BITAK, s UNIVERZUMOM kojeg mi vidimo, čujemo i osjetimo svim našim čulima? ZAKLjUČAK: 6.)*Pa (s)tvoritelj je JEDINO mogao “čučati” u NEBITKU, bez UNIVERZUMA, prostora, svjetla, tame i vakuuma; BAŠ TAMO GDJE i MI SVI OSTALI! : ))

3. 1.)*Filozofski um LOGIKOM sve rješava, pa onda um zaboravi što je sve rješio, onda LOGIKOM drugi put malo više rješi, i tako to ide, jer sve ima svoj početak i kraj osim vremena…! 2.)*Prvo je morao biti jedan Veliki Prasak, zatim svaka Galaksija je imala svoj Veliki Prasak..! 3)*Lijepo je to kad je znanstvenik pun svakojakog znanja, ali ponekad od tog silnog znanja nastane BLOKADA UMA, e, tu onda uskaču iskusni parapsiholozi, koji su svoje znanje POLIRALI ne putu od “pakla do raja i nazad”, a ne žuljajuči školske klupe…! : ))

4. Svima onima koje još muči stvoritelj i bitak preporučam da si pročitaju “Velebni plan” S. Hawking-a. Naučit će vas kozmologiji i to na zabavan i jednostavan način. Tekst koji smo kao svi pročitali bio je o kvazarima, a na toj temi se baš i niste iskazali, ali ste ipak imali potrebu nešto reći. Tu preporučam da prvo naučite prepoznavati zviježđa na nebu, a onda malo pomalo doći ćete i do kvazara. ;)

andromeda