Pratite nas

Pozdrav, koji sadržaj vas zanima?

Planete i mjeseci

NASA-ine fotografije Marsa

SAD-ova svemirska agencija NASA nedavno je spojila dijelove panoramskog pogleda snimljenog kamerom na NASA-inom Mars Exploration Rover Opportunityju i nazvala ga “the next best thing to being” (skoro kao da si zaista tamo) na Crvenom planetu.

Pogled punog kruga dobivenog kombinacijom 817 slika snimljenih panoramskom kamerom (Pancam) na NASA-inom Mars Exploration Rover Opportunityju. (AFP Photo/)

Analizom fotografije Marsa s TextureCamom moguće je razlikovati kamenje od zemlje.

Na ovoj NASA-inoj fotografiji Opportunity je zabilježio svoju kasnoposlijepodnevnu sjenu u krateru Endeavour na Marsu. Rover je koristio panoramsku kameru u razdoblju između 4:30 i 5:00 sati poslijepodne po lokalnom vremenu Marsa kako bi snimio fotografije kroz različite filtre i ukomponirao ih u ovaj mozaički pogled. Većina ukomponiranih fotografija snimljena je tijekom 2,888. marsovskog dana, za vrijeme rada Opportunityja na Marsu, što odgovara 9. ožujku 2012. na Zemlji. Fotografija je prezentirana posebnim bojama kako bi se lakše uočila razlika u materijalu, poput tamnijih valova prašine i pješčanih dina na udaljenijim dijelovima kratera. Opportunity istražuje zapadni rub kratera Endeavour otkako je došao tamo u kolovozu 2011. (AP Photo/NASA/JPL-Caltech/Cornell/Arizona State University)

Ova NASA-ina fotografija izašla je u utorak, 26.travnja 2012. Ona prikazuje putove lave u obliku zavojnica lociranih blizu Marsovog ekvatora. Analizom fotografija visoke rezolucije tog područja istraživači su otkrili da je to područje izrezbareno vulkanskom aktivnošću u bliskoj prošlosti. Ovdje su prvi put otkrivena takva geološka obilježja izvan Zemlje. (AP Photo/NASA)

Marsovski prašnjavi demon udaljen dvadeset kilometara od površine uhvaćen je kako vjetrom probija svoj put kroz regiju Amazonis Planitia na sjevernom dijelu Marsa 14. ožujka 2012.

Ova mozaik fotografija snimljena pomoću panoramske kamere na Mars Exploration Rover Spiritu pokazuje novi dio površine Marsa, koji se nalazi sjeverozapadno od mjesta slijetanja rovera. Pejzaž pokazuje varijacije u topografiji, poput brežuljka na horizontu udaljenog samo 7 do 8 kilometara. Kružna depresija, slična onoj zvanoj Sleepy Hollow, vidljiva je u prednjem dijelu pejzaža. Usporedno s drugim mjestima slijetanja poput onih Vikinga i Pathfindera, teren na krateru Gusev, Spiritovom mjestu slijetanja, ravan je te sadrži razbacano oštro kamenje. Fotografiju je objavio Jet Propulsion laboratorij u Pasadeni, 10. siječnja 2004.

Pogled na krater Eberswalde koji sadrži rijedak prizor delte na Marsu, s dobro očuvanim kanalima koji su popunjavali jezero u krateru, lociranih u južnom visinskom dijelu Marsa. Prikaz na ovoj fotografiji snimljen je pomoću Mars Expressa u približno 25S/326E tijekom orbite 7208,15. kolovoza 2009. i objavljen 2. listopada 2011. Vidljiva delta s kanalima dokazuje da je u davnoj prošlosti na Marsu bilo tekuće površinske vode. Rezolucija fotografije je oko 22 m po pikselu.

Krupni kadar zalaska Sunca snimljen pomoću Imager for Mars Pathfindera, koju je objavio laboratorij Jet Propulsion 27. kolovoza. Crveno nebo u pozadini i plava svjetlost oko Sunca približne su boje koje bi se vidjele ljudskim okom, no boje Sunca nisu stvarne – Sunce je bilo preeksponirano u svakoj od tri fotografije snimljene u različitim bojama, koje su se koristile za stvaranje ove fotografije. Stvarne boje Sunca bile bi potpuno bijele ili malo plavkaste.

Krater Victoria na Marsu, u dijelu zvanom Meridiani Planum, snimljen NASA-inom High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) kamerom. Fotografija je objavljena 6. listopada 2006. Mjesec dana kasnije, 13. prosinca 2006. na susretu svemirskih znanstvenika, NASA-ini dužnosnici dali su proturječne stavove o gradnji baze na Mjesec, koja bi značila ili veliki korak u planiranju misije s posadom na Mars ili bi se pokazala kao rastrošno ulaganje sredstava.

Pogled na južni rub kratera Endeavour iz NASA-inog Mars Exploration Rover Opportunityja objavljena 10. kolovoza 2011. Krater ima promjer oko 22 km. Krater Endeavour destinacija je Opportunityja otkako je rover završio svoje istraživanje kratera Viktorija u kolovozu 2008. Krater Endeavour daje pristup najstarijim geološkim područjima koja do sad nisu istražena. Svjetlije kamenje smješteno bliže roveru na ovoj slici slično je onom koje je Opportunity snimio tijekom većeg dijela svoje misije. No, tamnije i grublje kamenje do sada još nije viđeno te bi moglo biti predmetom ovog istraživanja. Pozadina vidljiva na fotografiji bogata je željeznim prahom, nazvanog “blueberries”, kojeg Opportunity proučava otkako je sletio. Zrnca te prašine veličine su oko 5 mm u promjeru.

Europska svemirska agencija ESA prikazala je vizualizaciju Marsa dobivenu pomoću Spacecraft imageryja. ESA-ina prva misija na Crveni planet je Mars Express. U njegovoj se orbiti nalazi sedam istraživačkih instrumenata kojima je cilj prikupiti podatke o atmosferi planeta i geološkoj strukturi, što uključuje potragu za dokazima eventualne podzemne vode. Glavna letjelica nosi malu britansku letjelicu Beagle 2, koja će prikupiti kamenje i uzorke s površine. Britanski Space Probe Beagle 2 nije uspio poslati signal 25. prosinca 2003. koji je trebao potvrditi njegovo slijetanje na Mars, no znanstvenici ipak očekuju njegov kontakt s Opportunityjem.

Na ovoj fotografiji, objavljenoj 19. siječnja 2005, NASA-in Mars Exploration Rover Opportunity pronašao je željezni meteorit na Marsu, što je prvi meteorit ikad pronađen na nekom planetu. Ovaj objekt sadrži uglavnom željezo i nikal. Kompozicija na ovoj fotografiji dobivena je panoramskom kamerom koja sadrži 600-nanometara (crveno), 530-nanometara (zeleno) i 480-nanometara (plavo) filtre.

Uzbrdica na 4 tisuće metara visine, locirana na istočnoj strani Echus Chasme, jedne od najvećih regija s izvorom vode na Marsu, vidljiva je na ovoj fotografiji snimljenoj pomoću High-Resolution Stereo kamere (HRSC) koja se nalazi na ESA-inom Mars Expressu, a objavljenoj 14. srpnja 2008. Echus Chasma je središnja regija Kasei Vallesa koji se prostire na 3 tisuće kilometara prema južnoj strani.

High-Resolution Stereo kamera (HRSC) smještena na ESA-inom Mars Expressu poslala je fotografije Echus Chasme, objavljene 14. srpnja 2008. Echus Chasma je 100 km dugačak i 10 km širok procjep u visinskom platou Lunae Planum sjeverno od Valles Marineris, kojem je drugi naziv “marskovski Grand Canyon”.

Jedna od prvih fotografija u boji dobivenih s Phoenix Mars Landera, koja pokazuje površinu Marsa nakon njegovog uspješnog slijetanja u blizini sjevernog pola Marsa 25. svibnja 2008.

Ovaj umjetnički prikaz pokazuje što je NASA-in Mars Reconnaissance Orbiter otkrio. Prikaz je marsovskog glečera s vodenim ledom ispod kamene površine, otkriven u nizinama, što je prvi takav nalaz pronađen ikada na Marsu. Znanstvenici su analizirali podatke dobivene s radara koji prodire ispod površine Marsa te ih objavili 21. studenog 2008. u časopisu Science.

Uvećan prikaz površine na Marsu pored točke slijetanja Mars Exploration rovera, nazvane Meridiani Planum. Prikazuje gruba zrnca razbacana preko finog sloja pijeska. Sliku je objavio NASA-in Jet Propulsion laboratorij u Pasadeni, 4.veljače 2004. Fotorgarija je snimljena desetog dana misije rovera mikroskopskom kamerom te približno prikazuje boje koje bi se vidjele ljudskim okom.

Možda će vas zanimati