Arheologija i paleontologija

Novi arheološki nalazi pokazuju da su dinosauri bili toplokrvne životinje

By

Ozbiljno, kome dinosauri mogu dosaditi? Ljude oduvijek zanima koliko su točno bili veliki, koliko su se brzo kretali, koje su boje bili i jesu li uistinu mogli pljucati otrov na Newmana iz Seinfelda kao što nas uči legendarna scena iz Jurassic Parka? Šalu na stranu, jedno od najosnovnijih pitanja vezenih za dinosaure jest jesu li ove životinje imale toplokrvne ili hladnokrvne organizme? Većina bi ljudi, zbog toga što neki dinosauri nalikuju ogromnim i strašnim gušterima, mogla pomisliti kako se zasigurno radi o hladnokrvnim bićima, no najnoviji nalazi ipak ne idu u prilog ovoj ideji. Naposljetku, i ptice su toplokrvna bića, piše ArsTechnica.

Istraživači su kroz povijest ovom pitanju pristupali s mnogo različitih stajališta te su ga pokušali razriješiti raznim znanstvenim metodama (primjerice, dokaze o toplokrvnosti dinosaura tražili su u zubima ovih izumrlih životinja). No, u posljednje vrijeme pojavila se jedna sasvim nova linija dokaza koja se temelji na mikrostrukturalnoj analizi kostiju dinosaura. Analiza kostiju većine rodova dinosaura (isključeni su bili sauropodi) pokazala je da su njihove kosti rasle u ciklusima. Tamne linije u kostima otkrivaju i kako su postojali periodi u kojima je rast dinosaura bio u potpunosti zaustavljen.

Ovo se dugo smatralo snažnim dokazom da su dinosauri bili hladnokrvne životinje. Tome je bilo tako jer i većina sadašnjih životinja, koje ne održavaju same svoju temperaturu, raste u pravilnim ciklusima s povremenim periodima potpune obustave rasta. Ovo je, zapravo, sasvim logično. Budući da toplina tijela hladnokrvnih životinja ovisi o godišnjim dobima, očekivano je da će u hladnijim razdobljima rasti sporije ili neće rasti uopće. S druge strane, toplokrvna bića svoju tjelesnu temperaturu održavaju stabilnom u svim uvjetima i stoga i njihove kosti rastu konstantnom „brzinom“. Ili se barem tako do sada mislilo.

Neki znanstvenici su tvrdili kako su kosti dinosaura rasle nevjerojatno brzo u pravilnim cikličkim razdobljima. Ovako brzi rast zahtijevao je i prilično brz metabolizam koji je karakterističan gotovo isključivo za toplokrvna bića. No, argumenti znanstvenika koji su dinosaure smatrali hladnokrvnim i dalje su bili značajni – kosti dinosaura uistinu su rasle u pravilnim periodima i to je bio i ostao snažan dokaz njihove hladnokrvnosti.

I sada konačno dolazimo do zanimljivog dijela priče. Prema najnovijim istraživanjima, čitava dobro utemeljena baza dokaza o hladnokrvnosti dinosaura zapravo je izgrađena na pijesku koji samo čeka da se uruši. Naravno, ključna stvar je rast kostiju – dokaza o pravilnom i konstantnom rastu kostiju kod dinosaura i dalje nema. U znanstvenom članku objavljenom u časopisu Nature znanstvenici su objavili rezultate opsežne studije o preživačima i došli do prilično šokantnog zaključka – karakteristike rasta kostiju dinosaura prije upućuju kako se radilo o toplokrvnim, nego o hladnokrvnim bićima.

Znanstvenici su detaljno proučili bedrene kosti preko sto afričkih i europskih preživača koji su živjeli u klimatskim zonama od tropa do Arktika. Analizirajući kosti zaključili su kako su one prilično brzo rasle kad su klimatski uvjeti bili povoljni, dok je rast bio usporen tijekom hladnog i suhog razdoblja u godini.

Kako bi što bolje razumjeli zašto se događao ovako cikličan rast prethistorijskih životinja, detaljno su analizirali bedrene kosti svalbardskog soba i planinskog crvenog jelena. Podatci koje su prikupljali uključivali su analizu promjena u lučenju hormona i temperature tijela tijekom jedne godine.

Prikupljeni podatci sugerirali su da su ove dvije životinje čuvale zalihe energije tijekom oskudnih vremena tako što su značajno usporavale svoj metabolizam, a tako i rast. Energiju su čuvale i minimalnim spuštanjem tjelesne temperature (radilo se o razlici u temperaturi manjoj od jednog stupnja Celzijeve skale). Tijekom većeg dijela razdoblja u kojem je hrane bilo u izobilju, metabolizam ovih životinja radio je u šestoj brzini. Najznačajniji je nalaz ovog istraživanja ideja da ciklički rast kod prethistorijskih životinja ne proizlazi iz njihove hladnokrvnosti, već iz činjenice što su čuvali dragocjene zalihe energije usporavajući svoj metabolizam, a njime i rast. Znanstvenici su ovim istraživanjem dokazali da su ovu strategiju preživljavanja razvile razne toplokrvne životinje u dalekoj povijesti pa ne treba sumnjati kako su se na sličan način mogli ponašati i dinosauri.

Autori studije tvrde kako ovi nalazi ne samo da „potpuno ruše glavni argument koji podržava teoriju o hladnokrvnosti dinosaura, već i nudi određene dokaze kako se uzorci kostiju dinosaura mogu savršeno uklopiti u uzorke kostiju životinja koje su bile toplokrvne, ali su čuvale energiju usporavajući svoj metabolizam“. Znanstvenici smatraju kako zapravo postoji mogućnost da su i dinosauri posegnuli za ovom strategijom preživljavanja te su, suprotno dominantnoj paradigmi u znanosti, zapravo bili toplokrvna bića.

Na kraju treba naglasiti kako se ideje predstavljene u članku temelje tek na jednom znanstvenom istraživanju. Iako teorija koju su znanstvenici postavili izgleda prilično suvislo, a dokazi kojima žele dokazati istinitost djeluju uvjerljivo, treba pričekati reakciju paleontološke zajednice na nova saznanja o dinosaurima.

U skorije vrijeme definitivno ne možemo očekivati kako će znanstvenici sa stopostotnom sigurnošću moći govoriti o tome jesu li dinosauri bili toplokrvni ili hladnokrvni, no ovo je istraživanje definitivno važan korak u tom procesu. Tko zna, jednog dana se možda pojavi kakvo istraživanje u kojem se tvrdi kako su dinosauri uistinu mogli pljucati otrov na nevine žrtve. Unaprijed se veselimo filmu katastrofe s ovakvim dinosaurima u glavnoj ulozi.

Autor ghost

1. Endi Da

Srpanj 2, 2012 na 11:34 pm

Da.

2. Ignjo Sitarić

Srpanj 3, 2012 na 1:52 am

Eh, taj kamen!

3. Mario Miletić

Srpanj 3, 2012 na 2:21 am

kliknuo sam samo da vidim koji su to komentari na ovaj napis! i ocekicani. bolje je bilo da je no comment.

4. Mate Bilušić

Srpanj 3, 2012 na 5:58 am

waou

5. drmrbr

Srpanj 3, 2012 na 10:02 am

Tek sada su u stvari shvatili da ništa ne znaju, ali to je tako teško priznati. O svemoćna znanosti!

6. ¤Moda¤