Planete i mjeseci

Novi dokazi sugeriraju da se ispod površine Saturnovog satelita Titana skriva ocean

Saturnov mjesec Titan već godinama zaokuplja pažnju znanstvenika, a što ga više istražuju, on postaje sve zanimljiviji. Prije nekoliko tjedana znanstvenici su pronašli velika jezera ispunjena metanom na Titanovom ekvatoru – točno tamo gdje, prema svim trenutnim saznanjima, nikako ne bi smjeli pronaći takva jezera. No, sve ovo nije ništa prema saznanjima koje su danas objavili NASA-ini znanstvenici nakon analize podataka iz znanstvene sonde Cassini. Ispod Titanove površine nalazi se ogroman ocean ispunjen tekućom vodom, javlja Geekosystem.

Sama činjenica da se na Titanu nalazi tekuća voda je prilično fascinantna, no još je fascinantnije kako su znanstvenici došli do ovog zaključka. Kako Titan orbitira oko Saturna, na njega djeluju iznimne gravitacijske sile koje proizvodi ovaj veliki planet. Saturnova gravitacija je toliko jaka da Titan, kad se maksimalno približi odnosno udalji od Saturna, djelomično mijenja svoj oblik. Ove promjene oblika najbolje su vidljive na Titanovoj površini koja je ispunjena zaleđenom vodom.

Ukoliko se ispod površine ovog prirodnog satelita nalaze stijene i zemlja, znanstvenici su očekivali kako će ispupčenja zbog iznimno velike Saturnove gravitacijske sile biti velika otprilike tri stope. I dok su uistinu pronašli takva ispupčenja, fascinantno je da je većina njih bila mnogo već od očekivanog – visina ispupčenja iznosila je u prosjeku 30 stopa.

U NASA-inom izvješću za javnost, vođa projekta i autor istraživanja Luciano Iess izjavio je sljedeće:

„Podatci iz sonde Cassini sugeriraju kako se na Titanu nalaze prilično velika ispupčenja. Na temelju ovoga s priličnom sigurnošću možemo zaključiti da se ispod površine ovog mjeseca nalazi skriveni ocean. Potraga za vodom je iznimno važan cilj pri svim misijama istraživanja solarnog sustava, a čini se da smo danas pronašli još jedno mjesto gdje je ima u izobilju“, piše Iess.

Znanstveni članak u kojem se govori o Titanovom mjesecu objavljen je u posljednjem izdanju časopisa Science.

No, ovo nije sve. Jedna od najzanimljivijih stvari u ovom otkriću je znanstveno objašnjenje kako bi se podvodni ocean mogao uklopiti u priču o metanskim jezerima koji se prema znanstvenicima nikako ne bi smjeli nalaziti na Titanovom ekvatoru. Problem s jezerima je taj što bi na ekvatoru metan trebao „ispariti“ tolikom brzinom da ne postoji nikakva šansa za njegovim akumuliranjem u velika jezera. Zapravo, iako metana na Titanu ima u izobilju, znanstvenici smatraju da je zbog atmosferskih prilika tog plina na Titanu već odavno trebalo nestati. Znanstvenici su pretpostavljali kako se metanska jezera na površini Titana opskrbljuju iz nekog podzemnog izvora, no nisu imali teoriju o tome kakav i koliki je taj izvor. Sve do jučer kada je otkriće velikog podzemnog oceana ponudilo temelje za prilično uvjerljiva objašnjenja. Ovako to tumače u NASA-i:

„Postojanje tekuće vode ispod površine Titana je iznimno važno otkriće budući da već duže vrijeme pokušavamo shvatiti kako je metan pohranjen u Titanovoj „utrobi“ i na koji način se probija do površine mjeseca. Ovo je iznimno važno jer je prisustvo metana na Titanovoj površini jedna od najzanimljivijih stvari vezanih za ovo udaljeno svemirsko tijelo. I jedna od najvećih enigmi budući da je metan u Titanovoj atmosferi iznimno nestabilan i jednostavno iščezne u veoma kratkom roku“, piše Jonathan Lunine, član tima zaduženog za analizu podataka sa sonde Cassini na sveučilištu Cornell.

„Ogromna akumulacija tekuće vode, ‘posoljena’ amonijakom, mogla bi proizvoditi iznimne količine vode prepune mjehurića koja se probija kroz ledenu koru planeta i na njegovoj površini oslobađa metan. Takva akumulacija vode mogla bi poslužiti kao veliki unutarnji rezervoar metana na Titanu“, zaključuje Lunine.

Dakle, poznato je kako je metan zaslužan za mnoštvo kemijskih reakcija na Titanovoj površini, no ovo je prvi put da se kao njegov izvor spominje ogroman podvodni ocean.

Od ostalih zanimljivosti svakako treba spomenuti i uvijek aktualno pitanje: ako negdje ima vode, je li moguće da ima i života? Ovo je pitanje u svakom slučaju zanimljivo, ali znanstvenici naglašavaju da pronalazak tekuće vode sam po sebi ne povećava šanse da je na tom konkretnom svemirskom tijelu moguć razvitak života. Voda je, naravno, osnova života na Zemlji i uvriježeno je mišljenje kako ona mora biti osnova života i na drugim planetima. Ipak, naglašavaju znanstvenici iz NASA-e, sama voda nije ključ – zapravo je šansa za razvitak života najveća na planetima na kojima postoje voda i stijene. Ako je, primjerice, Titanov podvodni ocean omeđen slojevima leda, onda je malo vjerojatno kako se na ovom mjesecu mogao razviti život.

Sa ili bez života, očito je kako su znanstvenici tek (doslovno i figurativno) zagrebali po površini ovog intrigantnog svemirskog tijela. Novi detalji o Titanu otkrivaju se svakodnevno, a danas znanstvenici napokon počinju razumijevati fundamentalne procese koje Titan čine onakvim kakav je danas. No, baš kad dođu do nekog otkrića kojim objasne nešto do tada neobjašnjivo, ispadne da Titan krije još mnoge tajne. Za znanstvenike je ovo definitivno uzbudljivo vrijeme i u dogledno vrijeme definitivno možemo očekivati još uzbudljivih vijesti o ovom Saturnovom mjesecu.

Autor Marin Katušić

Područje interesa nedefinirano. Geek u procesu izrade.

1. Ivan Brozović

Srpanj 2, 2012 na 9:05 am

I život!?

2. Stanoja Mihajlovic

Srpanj 2, 2012 na 9:08 am

tesko da ce tamo neko skoro zapecati !

3. Krepana Mačka Vaditelj Očiju

Srpanj 2, 2012 na 9:33 am

Novi dokazi? Pa o tome se prica vec godinama…

4. Milovan Gajic

Srpanj 2, 2012 na 9:37 am

Tekući metan. To je staaaaaara priča.

5. Bojan Botić

Srpanj 2, 2012 na 10:14 am

Jeste li pročitali članak?

6. Tomislav Kos