Društvene znanosti

Odnos biblijskog i znanstvenog tumačenja postanka svemira

Već na prvim stranicama Biblija nam govori o stvaranju svijeta. Svečanim riječima: „U početku stvori Bog nebo i zemlju“ (usp. Post 1,1-2) biblijski pisac započinje izvještaj o stvaranju svijeta u sedam dana. Bog je šest dana stvarao i sedmi dan „počinuo“ od svojih djela. On stvara svojom svemoćnom riječju: „Neka bude!“

No, je li doista Bog stvorio svijet u tjedan dana, kad nam znanost govori da je proces formiranja našeg planeta trajao nekoliko milijardi godina? Ruši li suvremena znanost biblijsku sliku stvaranja svijeta i čovjeka? Jesu li vjera i znanost u sukobu? Trebamo li vjerovati Bibliji ili znanstvenim teorijama? Ili jednostavno biblijski tekst ima neko Michelangelo - stvaranje Adamadublje i drukčije značenje?

Budući da se pitanje stvaranja nalazi odmah na početku Svetog pisma, dakle na mjestu na kojem još nismo mogli ući u biblijski jezik i mentalitet, postoji mogućnost da ih suvremeni čitatelj, umjesto biblijskim, čita svojim (prirodo)znanstvenim očima. I. Kešina, mr. teologije i prof. biologije, kaže: „Kada Biblija govori o stvaranju svijeta, onda ona nije prirodoslovna, dakle znanstvena knjiga u modernom smislu riječi. Riječi u prvoj i drugoj glavi Knjige Postanka nisu reportaža nekog dopisnika koji je prisustvovao izgradnji svemira i svega u njemu.“[1]

Dakle, Biblija u prvom redu govori ljudima o Bogu Stvoritelju te o odnosu čovjeka prema Bogu iz čijih ruku proizlazi. Biblijski pisac, nadahnut Duhom Svetim, ne želi nas poučavati o tome kako je svijet stvarno postao kao i sve u njemu, koje je izvanjska i unutarnja struktura toga svijeta, već nam govori o tome kako treba živjeti da bismo ostvarili cilj svojega života – život s Bogom i u Bogu. Biblija je spis koji govori o Bogu, dakle, o nečem neizrecivom, ali je govor upućen ljudima, i to svima, te se odijeva i u stil, u književne oblike, usporedbe, metafore, slike svijeta. Zato je potrebno znati ispravno protumačiti biblijski tekst i ne tražiti odgovore na prirodoznanstvena pitanja, već samo one odgovore koji se tiču našega spasenja. To i jest svrha Biblije – voditi čovjeka do spasenja. Povijest koju biblijski pisac prikazuje nije znanstvena nego povijesno-spasenjska. Biblija nije pisana znanstvenom metodom te zbog toga i ne može biti prirodoznanstvena knjiga kad govori o stvaranju svijeta i čovjeka. U Bibliji zato tražimo odgovore na pitanja koja se tiču vjere, morala i našega spasenja, ne možemo tražiti, tj. nećemo pronaći točne odgovore na prirodoznanstvena pitanja.

Stoga, ako želimo dobiti odgovore na pitanja kako i kada je nastao svemir, potražit ćemo ih u knjigama fizike ili astronomije. A one kažu da je u tumačenju postanka svemira u znanosti danas najzastupljenija teorija Velikog praska (Big Bang) prema kojoj je svemir započeo prije otprilike 13,7 milijardi godina.[2]

Teolog A. Rebić nas upozorava da u Bibliji prirodoznanstvenik nema što drugo tražiti nego samo i jedino riječi Božje, njegova uputstva i pouke za svoj vjersko-ćudoredni život, za svoj odnos prema svojem Stvoritelju i bližnjemu, tako da teorije usklađivanja između biblijskog opisa stvaranja i onoga prirod0znanstvenog nikako ne dolaze u obzir- Biblija nije knjiga astronomije, geologije ili atomske fizike, nego knjiga Božje objave, knjiga u kojoj je Božja riječ postala ljudima bliza i opipljiva.[3]

U tom pisanju o Bogu Stvoritelju, koji je ujedno i Bog Spasitelj, sam se je biblijski pisac morao poslužiti materijalom koji mu je bio pri ruci, obraditi ga te ga prenijeti u onaj nazor i pogled na svijet koji je tada bio udomaćen kod ljudi njegova vremena. Ne zaboravimo da su biblijski izvještaji o stvaranju pisani oko 900-500 godina prije Krista, kada su ljudi još vjerovali da je Zemlja ravna ploča. Odatle i neke netočnosti i izvjesne nesigurnosti u podatcima koji se tiču znanosti. Kako je već bilo rečeno, prvo poglavlje Knjige Postanka nema nikakvih znanstvenih pretenzija niti nam želi pružiti znanstveni traktat s teorijama o postanku svijeta i ljudi, nego objavljene istine o Bogu Stvoritelju svijeta i svih ljudi u takvoj umjetničkoj literarnoj formi da bi ih vjernik onog vremena mogao odmah i što bolje shvatiti.[4]

Slijedeći tu misao možemo zaključiti da „vjera i znanost, tj. biblijski izvještaj o stvaranju i znanstveno tumačenje nastanka svemira nisu u suprotnosti niti se međusobno isključuju. Određenim pitanjima svaka pristupa na svoj način, iz svog kuta gledanja. Znanost pokušava odgovoriti na pitanje „kako“ i „kada“ je svijet nastao. Vjera daje odgovor na pitanje „zašto“ i „čemu“ je svijet nastao. Znanost obogaćuje naše znanje o kretanju nebeskih tijela, o starosti svijeta, o postanku i razvoju biljnih i životinjskih vrsta itd. Vjera nam, s druge strane, daje odgovor na pitanja o smislu i svrsi postojanja, svemira, svijeta i čovjeka te odakle dolazimo i kamo idemo.“[5]

[1] I. KEŠINA, Stvaranje evolucijom, Crkva u svijetu, Split, 2012, str. 23.
[2] Detaljnija analiza samog početka vremena opširnije usp. S.W. HAWKING, Kratka povijest vremena. Od velikog praska do crnih jama, Izvori, Zagreb, 1996.; S. WEINBERG, Prve tri minute. Suvremeni pogled na početak svemira, Izvori, Zagreb, 1998.; S. MITTON i J. MITTON, Astronomija,  Zagreb, 1994.
[3] Usp. A. REBIĆ, Stvaranje svijeta i čovjeka, KS, Zagreb, 1996. str. 91-94.
[4] Usp. Isto, str. 69.
[5] J. PERIŠ, M. VUČICA, D. VULETIĆ, S Kristom u život, Udžbenik za katolički vjeronauk osmoga razreda osnovne škole, KS, Zagreb, 2009., str 60.

Autor Alen Markoč

1. Matej Balatinac

Srpanj 8, 2012 na 10:39 pm

i jos jedna stvar, kada se prevode rijeci sa hebrejskog to je dosta diskutabilno recimo rijec dan moze oznacavati dan u tjednu ili imati znacenje “onoliko vremena koliko je potrebno” :) jako dobar clanak ;)

2. Goran Skvorc

Srpanj 8, 2012 na 10:39 pm

Što će vam to na znanost.com???

3. Josip Batrenjak

Srpanj 8, 2012 na 10:39 pm

balavac, imaj malo razumjevanja i za vjernike ovdje

4. prolaznik

Srpanj 9, 2012 na 12:41 am

sad će ateisti dobiti izljev krvi u “mozak”…

• Dario

Srpanj 9, 2012 na 12:59 am

Nisu ljudi mislili da je Zemlja ravna ploca.
      U Bibliji jasno pise, da je Zemlja okrugla i da
      je objesena o “nista”

• Luka Baricic

Srpanj 9, 2012 na 9:33 am

Nije istina da to pise u bibliji, bas suprotno, zemlja je predstavljena s kutovima, vise puta

• Dario

Srpanj 9, 2012 na 1:17 pm

«On…drži zemlju o ništa obješenu»knjiga o Jobu,

«On stoluje vrh kruga zemaljskoga kom sustanovnici poput skakavaca» (Izaija 40:22).
          Što bi to trebalo znacit?

5. Antonija Corleone

Srpanj 8, 2012 na 10:42 pm

Prestanite s blesavim komentarima koji imaju mogucnost daljnjeg blesavog razmisljanja. I ne psuj pobogu! Na pitanje nadji odgovor sam kad se vec pitas.

6. Goran Skvorc

Srpanj 8, 2012 na 10:44 pm

Zašto bi trebao imati razumijevanja za nečije fikcije?

7. David Heineken Galić

Srpanj 8, 2012 na 10:45 pm

Gorane ti si fikcija

8. Filip Pavić

Srpanj 8, 2012 na 10:45 pm

Naravno da se znanost i religija međusobno isključuju, imaju potpuno suprotne principe. Znanost se temelji na dokazima, i isto tako, s pojavom novih dokaza, svaki znanstvenik će promijeniti svoje mišljenje, ako je bio u krivu. Religija se temelji na autoritetu i prihvaćanju onoga što netko drugi kaže bez previše razmišljanja, i koji god dokazi da se pojave, ostaje uvijek kod svog stava.

9. Ivica Ivek

Srpanj 8, 2012 na 10:48 pm

Ljudi moji nista se ne desava samo od sebe pa tako ni postanak svemira , morao je neko to pokrenuti .

• Emsi

Srpanj 12, 2012 na 9:04 am

Čiribu čiriba, tako je to pokrenuo Bog.. Kako ti, ovako polu pismen misliš shvatit nastanak univerzuma?

10. Josip Batrenjak

Srpanj 8, 2012 na 10:48 pm

Gorane iz poštovanja prema tuđem izboru, ja nisam vjerik i ne pljujem po tuđim izborima tako da

11. Goran Skvorc

Srpanj 8, 2012 na 10:49 pm

Što očekivati od vjernika osim nebuloznih ad hominem komentara… uživajte i laku noć. :)

12. Damir Šimunović

Srpanj 8, 2012 na 10:50 pm

Znanost i religija nisu u sukobu niti mogu biti. No, u sukob dolaze ljudi s nedovoljno znanja i/ili nedovoljno razumijevanja religije. Plitkost u bilo kojemu od ta dva područja, kombinirana s militarističkim pristupom, dovodi do sukoba LJUDI i njihovih stavova, a ne znanosti i religije.

• Job

Srpanj 12, 2012 na 1:25 pm

Ovo je najbolji komentar koji sam pročitao u zadnje 4 godine. Hvala!

13. Hadži Aga-beg Kemal Marić

Srpanj 8, 2012 na 10:50 pm

Kako koja religija, neke se baš zasnivaju na traženju dokaza o postojanju Boga. A sam tekst koji govori da je sve stvoreno u 7 dana može imati samo dublje značenje, jer mjerenje vremena, pogotovo u danima u vremenu kada nije postojala zemlja (niti njeno obrtanje oko ose) je potpuno apsurdno!

14. Josip Batrenjak

Srpanj 8, 2012 na 10:52 pm

Gorane to samo govori o tome kakav si ti čovjek i da nemaš poštovanja za druge ni trunku kao i ovaj balonja mali

15. Ervin Farago

Srpanj 8, 2012 na 10:52 pm

Važno je primijetiti da biblijske navode o stvaranju planeta Zemlje i života na Zemlji (ne “svijeta” u smislu “postanka svemira”) komentiraju rimokatolički teolozi. Protestantski nisu usuglašeni s njihovim tumačenjem. Zato bi točniji naslov članka mogao glasiti: “Odnos rimokatoličkog i znanstvenog tumačenja postanka Zemlje”.

16. Ivica Ivek

Srpanj 8, 2012 na 10:54 pm

Ovaj Goran sve svatio , mozda je Bog neki koji zna sve :)

17. Damir Šimunović

Srpanj 8, 2012 na 10:54 pm

U stvarnosti, veliki znanstvenici nisu bili spremni mijenjati svoje mišljenje zbog “dokaza”. Uvjerenja su i kod njih (jer su i znanstvenici samo ljudi) često vrlo jaka, toliko da – što je i primjereno znanstvenicima – sumnjaju u dokaze. S druge strane, i znanost se promovira putem “onoga što netko drugi kaže” (Filip očito misli na dogmu), jer običan, nestručan čovjek uglavnom nije sposoban u potpunosti razumjeti, a kamoli provjeriti znanstvene tvrdnje.

18. Juraj Raković

Srpanj 8, 2012 na 10:54 pm

Onaj trenutak kad netko napiše da vjernici daju samo “ad hominem” argumente i kao odogovor na to mu Jozo frkne jedan debeli “ad hominem” (čak je upotrjebio konstrukciju “kakav si ti čovjek”)
    Hahaha

19. David Heineken Galić

Srpanj 8, 2012 na 10:55 pm

Damir je to dobro rekao, doslovno tumačenje dovodi do zabluda. A što se tiče Boga, nešto je moralo započeti proces stvaranja, nema toga što može nastati ni iz čega, a sad oćete li vi tu višu silu zvati, viša sila, Bog, ili nešto treće nebitno je.

20. Damir Šimunović

Srpanj 8, 2012 na 10:57 pm

Vjerovanje u znanstveni sustav, u njegovu potpunu iskrenost, poštenje, vjerodostojnost, pravičnost, dosljednost … za ogromnu većinu ljudi je također “samo” vjerovanje. Međutim, mali broj ljudi, koji su dublje upoznati s tim sustavom, imaju razloga sumnjati u takve osobine znanstvenog sustava.

• MEEE

Kolovoz 2, 2012 na 1:35 am

Svaka čast na komentarima. Rijetko se može naići na nekoga tko vidi izvan nametnutih okvira. Najgore je kada se sukobe dvije strane sa plitkim znanjem. Znanost ima puno neodgovorenih pitanja tako da je potrebna jednaka količina vjere kao i kod nas koji vjerujemo u Boga. Ironično, a nas često ismijavaju.

21. Goran Skvorc

Srpanj 8, 2012 na 11:02 pm

Josip: Religious Views – Christian. Ne muljaj. :P
    Damir: naravno da su u sukobu jer se religija zasniva na dogmama nametanim autoritetom i indoktrinacijom od malena, a znanost na provjerljivim tezama koje se konstanto propituju.
    Ako želiš vjerovati da u govoreće zmije i grmlje, tvoj problem. Ako si kršćanin, bibilija ti je riječ božja i moraš ju doslovno čitati. Jadni su pokušaji prilagođavanja današnjim znanstvenim spoznajama. Što će se desiti kada znanost ode još dalje u objašnjavanju svijeta? Biblija (ili bilo koji drugi “sveti” tekst) će se opet tumačiti na neki novi način samo da se pokuša dati neki smisao gdje smisla nema.
    Nekada su nam bogovi bili jedini način da objasnimo svijet oko sebe. Sada nam više ne trebaju ali nekima je i dalje lakše vjerovati. Vjerujte, ali ne tražite poštovanje prema odraslima koji vjeruju bajkama.

22. Nereligiozni

Srpanj 9, 2012 na 1:08 am

Pa i obične bajke mogu imati istu konotaciju u pitanjima oko života kao biblija ali to ne znači, da moram vjerovati bajkama, da bih našao odgovore. Zar su nam potrebne nadprirodne bedastoće (što znači ono, što nije dio ovog svemira – a znamo, da takvo što nije moguće), da bi shvatili smisao života? Pa dajte molim vas. Gornji tekst je obična reklama religijama i bibliji, koja uz ostalo promiče masovna ubojstva, baš našeg pravog boga koji će čak napraviti i genocid za nas ako zatreba, ubojstva djece (prvorođenčadi), ubojstva onih koji vjeruju drugačije, ubojstva homoseksualnih osoba, preljubnika….(a da, već vidim blesave izgovore, da to kao ne smijemo čitati doslovice). Pa onda možemo reći i za Hitlerov Mein Kampft, da ga se ne smije čitati doslovice. Možemo to reći za svaku knjigu pa kako god već nastrana bila.

• Legano

Srpanj 22, 2012 na 10:54 am

Vjeri ne treba reklama. Ako ikad zalutaš na Jarun kond don Damira Stojića na misu, tamo ćeš zateći prepunu crkvu mladih studenata koji su tu došli slušati riječ Božju. Tko njih sili da dođu tamo, možda kardinal Bozanić? Vjera svakome daje izbor. Protiv pobačaja su, al opet čovjek ima izbor. Spominješ Hitlera, pobačaje… i stavljaš to u konotaciju s Bogom. Zar nisi čuo za sotonu, zar misliš da Bog ubija? Katoličanstvo se ne temelji na sili, svatko ima svoj izbor i savjest da živi po svome, a Bog nije tu samo kad je teško (kao kod nekih), nego u svakom trenutku. BTB
      p.s. navrati do don Damira ;)

23. Armin Avdic

Srpanj 8, 2012 na 11:09 pm

ljudi vecina tih koji se proglasavaju “vjernicima” nisu ni procitali sveto pismo njihove religije – svima otvoreno porucujem da isto procitaju jer ce im to otvorit oci da je ta religija koju furaju apsolutno puna kontradikcija, anti-ljudskih djelovanja i slicnih stvari koje ljudi u 21vijeku ne bi niposto trebali da slijede. ja sam procito i kuran i bibliju i to me je ucinilo ateistom – svima porucujem da s logickim i kritickim pristupom citaju ta djela i vidjet cete da tu dobrog nema. stari zavjet, geneza, ajeti u kuranu koji pozivaju na ubistvo nevjernika, kamenovanje, pedofilija – SVEGA IMATE TU. nauka s druge strane, je egzaktna (fizika, matematika recimo) i ne trpi supljiranje i mlacenje prazne slame.

• KS6699

Srpanj 10, 2012 na 1:49 pm

Halo Nereligiozni, Gorane, Armine, Brozoviću, Sv. John i istomišljenici – pogodili ste u bit problema. Kada bi počeli iz Bilije odstranjivati sve one redtke koji su naučno netočni, proturiječni, koji su nemoralni i užasavajući, koji su puni prijetnji, genocida i ostalih gluposti – ostalo bi malo od biblije. Ja mislim da bi ostale samo vanjske korice! (a i to je previše)
      Jedna od najgorih iz niza prijetnji boga nevjernicima je ta – da će oni ”jesti meso svojih sinova i kćeri” (3. Mose 26.29). Trebamo si to samo predstaviti! Ili je bog zreo za psihijatra ili onaj koji je bibliju pisao. Ja mislim da je i onaj koji to po čitanju odobrava!
      Meni se ne postavlja pitanje ima li boga ili nema. Kada bi on bio takav, kakav nam se prezentira u bibliji, trebalo bi imati karaktera i reći – neću puzati pred takvim bogom! Traži od nas da ga klečeći moljakamo za nekakvu milost božju i spasenje. Kako je to ponižavajuće. A on nas tobože voli. Za njega bi bilo bolje, kada bi ga bilo, da ne postoji.
      Biblija ovakva, kakva je sada, trebala bi biti na listi zabranjenih knjiga. Sva je sreća za crkvu da ju vjernici ne čitaju (nego samo ateisti!). U protivnom bi ostalo malo vjernika na ovoj zemaljskoj kugli. Nije ni čudo da je crkva bila protiv prijevoda biblije sa latinskog. No Luter je onomad bio drugačijeg mišljenja – ali opasnosti nema. Ne kaže se uzalud – biblija je najviše kupovana, a najmanje čitana knjiga! Svaki “dobar krsćanin” mora ju imati u vitrini u prvom redu… i to je sve.
      Zato savjetujem katolicima – čitajte Bibliju (i to sa vlastitim mozgom) – a nakon toga – dobrodošli u Club!

Srpanj 11, 2012 na 12:24 pm

… upravo nadoh u Webu:
        “Die Bibel, richtig gelesen, ist eines der besten Argumente für den Atheismus, das je ersonnen wurde” (Isaac Asimov, Atheist und ein genauer Kenner der Bibel).
        Dakle nisam nista novo smislio… ;-)

24. David Heineken Galić

Srpanj 8, 2012 na 11:21 pm

Vama je problem što sve shvaćate doslovno. Ne moraš bit pripadnik ni jedne religije jer ni jedna nije apsolutno dobra ni pogrešna, ali ne shvaćat da ima neka viša sila koja je iznad svega ovog što mi doživljavamo je jednostavno neinteligentno

25. Perica Biško

Srpanj 8, 2012 na 11:23 pm

Postoje razni teolozi i “teolozi” koji pokušavaju biti Spasitelji Biblije, pa smišljaju da se ona “pogrešno čita, da je prepravljana, da postoji istinska poruka “ljubavi i mira” između smrdljivih redova nasilja i praznovjerja…. no …. meni se čini da se radi o običnoj idolatriji, pokušaju da se obogotvori jedna besmislena mrtva knjiga, iz ne znam kojih to razloga.

Stvarno me čudi da netko u današnje vrijeme, tko je obrazovan i iskren, pošten prema sebi i drugima, human, da ide braniti to čudo od knjige i vjere nekakvim tonama pjesničkih simbolika, premazima mističnih značenja ili sasvim svojim, osobnim načinom interpretacije očiglednih nonsensa.

26. Filip Pavić

Srpanj 8, 2012 na 11:35 pm

Damir, da, mislim na dogmu. Naravno da ima puno znanstvenika koji su tašti i ne žele mijenjati svoje mišljenje, ali znanstveni ideal je mijenjanje mišljenja u skladu sa dokazima, za razliku od religije. Sasvim druge vrijednosti. A za one koje “znaju” da svemir nije mogao jednostavno nastati iz ničega, neka pogledaju predavanje od jednog od najuglednijih astrofizičara Lawrence M. Kraussa ili pročitaju njegovu knjigu “A Universe From Nothing: Why There Is Something Rather Than Nothing”, možda nauče nešto, ako uopće žele naučiti

27. Filip Pavić

Srpanj 8, 2012 na 11:35 pm

28. Perica Biško

Srpanj 8, 2012 na 11:36 pm

Nakon što je trećega dana Bog stvorio zelenu travu, rasporedio je, uzgred, i zvijezde po nebu. “I načini Bog dva velika svjetlila – veće da vlada danom, manje da vlada noću – i zvijezde. I Bog ih postavi na svod nebeski”
    Dakle milijarde danas uočenih galaktika, svaku s milijardama sunaca – zvijezda, i pripadnih planeta, Bog stvara poslije zelene trave, kao da se radi o sitnim rupicama na nebeskom svodu koji se okreće, kao što se tada i vjerovalo. Svjetlost je “razdvojio od tame” još prije, a Sunce stvara tek nakon trave, trećega dana. Očito je pisac smislio da je teže stvoriti svu tu silnu ispašu za njegove ovce i koze, negoli nekakve rupice na nebu. Nepotrebno je reći da je poredak stvaranja okrenut naopačke. Zemlja tj. planet nikako nije mogao postojati PRIJE Sunca tj. zvijezda.
    Budući da je prije Bog “odvojio svjetlost od tame” (?!) pa nazvao period svjetlosti danom, a tame noću, On stvara Sunce-svjetlilo kao nekakvog vladara dana, a Mjesec noći.

I reče Bog: “Neka budu svjetlila na svodu nebeskom da luče dan od noći, da budu znaci blagdanima, danima i godinama, i neka svijetle na svodu nebeskom i rasvjetljuju zemlju!” I bi tako.

Čini se kao pretjerani utrošak truda i materijala. Galaktike, čije svjetlo kroz golema svemirska prostranstva dopire do nas tako slabo da ga jedva registriraju najosjetljiviji teleskopi, stvorene su, eto, da bi rasvjetljavale zemlju, kako bi pastiri mogli po noći naći svoje ovce.

Srpanj 10, 2012 na 1:59 pm

tome sa travčicama i zvjezdicama sam se i ja svojevremeno slatko nasmijao…

29. Jakov Milić

Srpanj 8, 2012 na 11:51 pm

Ajde ljudi smirite se malo. Svatko ima pravo na svoje misljenje. I nije u redu kritizirati neciji intelekt na osnovu njezinih uvjerenja. Nebrojeni znanstvenici su bili cvrsti vjernici. I ateisti takoder. Ostanimo na tome. Katolicka Crkva stoji kod toga da se znanost i vjera ne smiju iskljucivati. Teoriju velikog praska je svecenik prvi smislio, tek onako usput. A citirati knjigu postanka i shvacati ju doslovno nema smisla. To je alegorijski prikaz koji se kao takav i treba shvatiti i citati između redova.

30. Zoran Maksimovic

Srpanj 8, 2012 na 11:54 pm

Počele nam i znanstvene stranice reklamirati bibliju i religije. Strava. Zamislite kad bi se i znanstvenici mogli služiti iste logike kao biblija. Atom vam je isto velik kao slon, jer ne smijete ništa interpretirati doslovice:) U toj razlici u veličini, nađite sebi dublji smisao i tišina! :) Pa jeli itko od vas zapravo čitao recimo Stari Zavjet? Kao ono, mi Židovi smo bili sjebani od Egipćanina, pa neka sad naš bog, jer smo njegovi miljenici, obračuna sa njima preko pokolja njihove djece, dok nas ne puste na zasluženu slobodu.Halo, pa zar takvo što ozbiljan čovjek uopće može čitati i tome davati neku težinu? I kakva su to druga tumačenja za takav očiti rasizam tamo nekog izmišljenog boga, koji nas voli i zato ubija druge? Bolesno! Ili recimo čitanje apokalipse po nekom Ivanu? Budala omatorila i osjeća, da mu se bliži kraj pa mu je sad cijeli svijet kriv te izmišlja kako će doći do smaka svijeta. Ali pošto on ima svoga boga, taj će njega i sve ostale njemu slične u (istoj) vjeri naravno spasiti u vječni život a druge smaknuti sa svijeta :) Bizarno!

Srpanj 10, 2012 na 2:03 pm

Imaš pravo, članak nema što da traži na stranici koja počinje sa znanost…

31. Filip Pavić

Srpanj 8, 2012 na 11:58 pm

Naravno, to je tipično za sve svete knjige i vjernike, ono što želiš interpretiraš doslovno, a ono što je prebrutalno ili nema apsolutno nikakvog smisla (s obzirom na silna otkrića u znanosti pogotovo u zadnjih stotinjak godina), to bi se trebalo interpretirati alegorijski.

32. Velimir Markulin Gabron

Srpanj 9, 2012 na 12:35 am

Sve religije govore o tome kako čovječanstvo pronalazi odnos s višim izvorom. I sve religije govore o poimanju Boga u tome, poimanju koje nas ispunjava, čini nas nečim višim nego što smo bili. Religije postaju iskvarene kada se proglase vođe koji trebaju objasniti Božju objavu ljudima umjesto da im pokažu kako da pronađu taj put sami u sebi.

33. Ivan Brozović

Srpanj 9, 2012 na 2:01 am

Velimire vjerovanja u božanastva iliti kako ti to nazivaš “višim izvorom” je patetična utjeha i bijeg od činjenice da smo neki mikrobići koji su se slučajno razvili na blatnjavoj loptici među milijardama sličnih loptica! Uostalom i pisci biblije su ti mogli bit antički muljatori jednaki ovim vođama koji trebaju objasnit božju objavu koje spominješ. Kozmičkom slučanošću su ljudi razvili kompleksnije mozgove i logicki je da smo se s tim mozgovima zapitali zasto smo tu jer nam je rađanje,život i umiranje prebanalno! Kompletnoj flori i fauni to nije problem ali covjeku jest pa si je stvorio moćnog frenda boga koji dirigira sa svime da nebi bili maleni i nebitni..mislim tko nebi zelio za frenda imat “masterminda” cijelog svemira i onog kaj je iza ove sfere promjera 95 mlrd ly :) Ipak te svete knjige bi nazvao i znanstvenim štivom tog doba,znatiželja je i tada progonila ljude,trebalo je objasnit i sunce i mjesec i vjetar i munje i prvog u ljudskoj vrsti itd.ali bez tehnologije,bez racionalne ideje na kojoj bi se znanost/teorija mogla graditi preostalo je sjedenje pod kruškom i razmišljanje jednog ili više mozgova koji su pod utjecajem mitologija,alkohola,nadutosti ili nesnosne vrućine :) i doslo se naravno do STVORITELJA! Pa se tu dodao i teatar i bozji zakonik (samo 10 tocaka nabrzinu jer vrućina ubi a medovače ponestalo),dodala se nasa svrha,pocetak,kraj,ama sve se pojasnilo samo tako! Danas da ti tvorci religija da vide kamo je znanost dogurala priznali bi kako su se debelo zajebali dok su razmišljali “o svemu” a zatim bi ponovno umrli od smjeha kad bi saznali da njihova pod kruškom osmišljena djela imaju milijarde poklonika!. Ukratko te knjižurine su pokušaj obješnjavanja u to vrijeme neobjašnjivog i to je to,bandam bzvz idem leć!

34. Mirko Kuric

Srpanj 9, 2012 na 4:29 am

treba postaviti pitanje što je čovijek? te što će biti čovijek za recimo 3000 god.?

35. Tijana Filipović

Srpanj 9, 2012 na 6:39 am

Sve je relativno,svijet nije onakvim kakvim se cini-E.

36. Luka Baricic

Srpanj 9, 2012 na 6:52 am

ovo vasem portalu stvarno nije trebalo

37. Marin Šperanda

Srpanj 9, 2012 na 6:53 am

Kad pomisliš da znanost.com ne može pasti niže, oni pokažu da ipak mogu… do samog dna.

38. Matija Lulić

Srpanj 9, 2012 na 7:01 am

tolko smo bahati(ljudi kao vrsta) da mislimo da smo s razlogom na Zemlji i samim time, vrijedniji od svih bića. recimo samo,jedna mala bakterija truljenja je važnija od svih nas jer bez nje nebi bilo ni procesa truljenja,vrlo važnog koraka u ciklusu života. čovjek si jednostavno boji priznat da postoji mogućnost da je mozda nastao pukom igrom slučaja :D

39. Ivana Skoro

Srpanj 9, 2012 na 7:03 am

Asti, ća ovdi ima pametnih ljudi… U samo 15-30 god. svoga života skužili značenje inoga i toliko sigurni u svoj stav blate tuđi. Bravo, lipi moji! Bravo! Da je meni takva pamet… ;)

40. Goran Skvorc

Srpanj 9, 2012 na 7:12 am

Blaćenje tuđeg stava? Na zemlji su ljudi vjerovali ili vjeruju u tisuće bogova i božica (ovisno gdje su bili rođeni). Ti ne vjeruješ u niti jednog od njih osim svog, a ja niti u tog tvog. Nije neka razlika. ;)

41. Ivana Skoro

Srpanj 9, 2012 na 7:13 am

Vidiš Gorane kako nastaje predrasuda? Upravo si je napisao. ;)

42. Tomislav

Srpanj 9, 2012 na 9:15 am

Čekajte, bez obzira na (religijski) kontekst članka, ovo stvarno nema veze sa znanošću. Ovo je filozofija, a filozofija je davno izgubila svoju svrhu. Znanstveni princip nam danas odgovara na sva pitanja, a na ona koja ne može – ili je logički nemoguće ili skromno kažemo: “Ne znamo… još.”

43. Slađan Bartolović

Srpanj 9, 2012 na 7:22 am

Vi nacitani ljudi vrlo ste intelegentni al nikad nece te bit savrseni samo je jedan savrsen GOSPODAR NEBESKI On je i dokazao to sa svojom dobrotom i ljubavlju a mi mali ljudi zli pokvareni ne zelimo da nam bude dobro.Pa samo da svijet prakticira 10 BOZIJI zapovijedi ako svahacate, u svijetu ne bi bilo gladne djece milijardama ljudi vode nemaju da se napiju pa svijet je zlo veliko a ISUS dobrota kojom trebamoga pratit da bude sve kako treba.

44. Sv. John

Srpanj 9, 2012 na 9:29 am

Jedno treba razlučiti. Da postoji kreator koji je sve stvorio nitko ne zna. Nitko nemože tvrditi da je netko nešto stvorio ali niti da nije. Ali po logici vjerovanja je netko i Boga morao svoriti pošto ne može nešto iz ničega postati. Ono što treba istaknuti je da kršćanstvo i druge masovne religije nemaju veze sa istinom i prepričavaju priče (npr.židovsku povijest)koja je prepuna nasilja, rasisma koja pruža poprilično okrutnu sliku o tako opisanom Bogu a i ljudima koji ga štuju. Čudim se ljudima koji sebe smatraju pametnim i istovremeno vjeruju u biblijske bajke. Tu se radi o psihološkom efektu.
    Znanstveno je potvrđeno da je čovijek socijalno biće pa tako samoću doživljava kao neugodu otuda i želja vjernika koja im je evolucijski tj. nasljedno usađena u mozak da nikad ne budu sami tj. da je taj netko iznad bdije i motri na njih. Ali činjenica je da nismo svi na istom evolucijskom nivou. Biblija je hibrid astrologije, staroegipatske religije i većina tekstova ili je kopija staroegipatskih religijskih knjiga ili je vezana za astrologiju. Zanimljivo je da se nijedan svećenik nije osvrnuo na Isusovu priču koja je več ispričana 3000BC počevši od Egipatskog boga sunca Taurusa pa preko Mitre is duge liste ostalih božanstava sa poptuno copy paste istom pričom koja se prenosi kroz tisućljeća sve do Isusa. Vjerovati u Kreatora mi nije tako čudno ali vjerovati u biblijske priče je tema za pshilologiju.
    Crkva ma koja bila koristi Bibliju kao sredstvo zastrašivanja i na taj način manipulira ljudima. Naravno onima kojima je lako manipulirati.

45. Damir Šimunović

Srpanj 9, 2012 na 7:38 am

Ne znam što bi trebalo značiti da se nešto (pa tako i Biblija ili drugi tekstovi koje neki ljudi smatraju svetima) “mora čitati doslovno”. Ne znam što u realnom svijetu znači “doslovno”. Slova su znakovi, simboli. Ako smo se i dogovorili kako interpretiramo koji znak, ne pomaže nam to puno, jer ti znakovi nemaju značenje. Oni se udružuju u riječi, a riječi imaju nekakvo značenje. To je već područje semantike, a ljudski rod ima itekakve probleme već na tom području. Neću reći niti da smo osobito vješti na razini gramatike, ali pustimo to. Kada dođemo do sklopa riječi, koji bi tebao predstaviti misao, tu smo tek u problemu jer smo u području konteksta i pragmatike. Pošiljatelj i primatelj poruke vrlo vjerojatno, gotovo sigurno, različito doživljavaju kontekst i uglavnom o kontekstu imaju vrlo različita saznanja. I onda dolazimo do stila. Stil ponekad pokušava neutralizirati sve neodređenosti u navedenim područjima kako bi pošiljatelj ipak prenio misao (ideju) primatelju bez obzira na očekivana ogromna razilaženja na semantičkoj ili pragmatičkoj razini.

46. Damir Šimunović

Srpanj 9, 2012 na 7:39 am

Doslovno, u okviru sasvim jasne simbolike i “gramatike” možete čitati samo matematičke izričaje.

47. Ivica Tr Olovski

Srpanj 9, 2012 na 7:42 am

Diskriminacija! Što je sa Pastafarijanskim tumačenjem nastanka svijeta? Budističkim, hinduističkim, poganskim itd.?
    Kao veliki vjernik i pastafarijanac, osječam se duboko uvrijeđeno heretičkom ultra-kršćanskom propagandom u ovom članku.Što je sa Pastafarijanskim tumačenjem nastanka svemira o presvetom Letećem Špageti Čudovištu koji je malo previše popio, pa tako stvorio nesavršeni svijet? Kršćanska diskriminacija!

48. Luka Baricic

Srpanj 9, 2012 na 7:44 am

A da ne govorimo da Silu nije ni spomenuo. Hej momak, pa nije ti krscanstvo jedina religija…

49. Josip Huzjak

Srpanj 9, 2012 na 7:46 am

kak vam se da svađat,budite razumni..p.s-god wouldn´t like so much arguing

50. Karlo B.

Srpanj 9, 2012 na 9:47 am

Perica i Zorane, mozda biste se trebali vi malo obrazovati i shvatiti kako se stvari krecu, jer ocito serete a da nemate blage o materiji, samo ono sto ste procitali (ali ne i razumjeli). Uputit cu vas samo na jednog drevnog kineskog mislioca koji je rekao : Učenje bez razmišljanja je uzaludno; razmišljanje bez učenja je opasno”, (mislim da obojica stojite na ovom tragu). Nadam se da cete shvatiti, jer zbog ovakih izvlacenja iz konteksta i doslovnih intepretacija svaka si fufa daje za pravo da pljuje po Bibliji i katolicizmu. Za ubuduce, kada pljujete po necemu, morate to razumjeti do najsitnijeg detalja, uprotivnom ce vas popljuvati.

• petar petrov

Srpanj 25, 2012 na 12:39 am

za sve ove što blate i pljuju po bibliji imam jadan dobar savjet. posjetite Međugorje.

51. Ivica Tr Olovski

Srpanj 9, 2012 na 7:48 am

Blasfemija! Naš Leteći Gospodar (blagoslovljene bile njegove mesne okruglice) bi volio ovu raspravu.

52. Ja

Srpanj 9, 2012 na 10:13 am

Teologija nije prava znanost! -_-

53. Mob

Srpanj 9, 2012 na 11:36 am

Sila postoji I uvijek je postojala Ali crkve su to sve okrenile na njihovu stranu kako njima odgovara a vijerujem da pravu istinu znaju ali mi obicni ludi netrebamo znati te stvari tako kad su englezi avionim sletili na pacificke otoke medju domorodce oni su ih nazvali bogovima ali prava istina se zna odakle smo dosli , samo se krije namecu se razne teorije pa I Ono sto je istina nije Za virovati

54. VMD

Srpanj 9, 2012 na 1:32 pm

ooo savrsen kutak za jedne koji pljuju po vjeri i druge po znanosti. ajmo ovako biblija kao i ostale knjige drugih vjera (kuran, torai ostale nekima nepoznate) kad bolje procitamo se svode na isto, a to je prijepis starih sumerskih vjerovanja tj tumacenja zivota i pravila ponasanja. a sto se tice same tematike nastanka svijeta svemira i zivota pisane (prevodjene) su te knjige na taj nacin da bi ljudi u ono doba koji su citali ili vise slusali citanja lakse primili i shvatili nacin na koji je nastalo sve ovo, jer ako zamislita covjeka prije par tisuca godina da mu neko dode i kaze ej covjece sve ti je ovo nastalo kad su se dvije cestice u praznom prostoru sudarile i pokrenule cjeli ovaj proces, sto bi se tada dogodilo u glavi tog covjeka? prvo tesko je i danas vecini da zamisle takav dogadaj, drugo covjek bi izgubio vjeru u boga a vjera je tada bila najjednostavniji nacin umirivanja kaosa koji je u ta vremena jako lako nastajao… znaci ne samo biblija nego i ostale knige su pisane za ondasnje shvacanje najblize sto se moglo nekome predocit kako i zasto a samim time kroz vjerovanja kontrolirat red medju vjernicima… sto se tice ove gospode koja pljuju po vjeri ili vjerama volio bi da mi oni objasne nastanak svijeta bas onako kako se to sve odigralo sto se dogodilo kako je nastala materija zasto nije jednaka kolicini antimaterije i da mi objasne gdje je svemir koliki je i u cemu se siri, ili da mi odgovore na pitanje zasto od svih vrsta na zemlji je evoluirao samo homo sapiens ili nesto jednostavnije pitanje blize jer je donekle opipljivo kako funkcijonira radna memorija vaseg racunala… kad odgovorite na ova pitanja (vecina nece) shvatit cete da vas mozak i shvacane se samo malo udaljio od onoga razmisljanja i shvacanja ljudi koji su slusali citanja iz biblije i inih knjiga prije nekoliko tisuca godina

55. Ho Chi Zen

Srpanj 9, 2012 na 2:32 pm

Ne razumijem krscane koji pokusavaju pokrstit znanost i pomirit te dvije strane. To je cista hereza i bogohuljenje. Krscanske dogme se ni pod koju cijenu nesmiju dovodit u pitanje, pa niste Hindusi, pobogu, pa da se od vas ocekuje da samo prihvatite autoritet veda i da dobijete slobodu interpretacije. Postoji samo jedno PRAVO tumacenje biblije i nesmije se dovodit u pitanje. Stoga, nemate pravo razmisljat, nego ponizno prihvacat, vasa VJERA vam to nalaze.

Osobno, smatram da svatko uma pravo vjerovat u kakve god glupost zeli, ali varate se ako mislite da su sva misljenja jednako vrijedna.

Fundamentalisticki krscani koji se bore protiv teorije evolucije i zele da se kreacionizam poducava po skolama?

Some kind of sick joke.

“The worst form of inequality is to try to make unequal things equal.” – Aristotle

btw. Prljavi krscani, jos uvijek vam nisam oprostio sto ste spalili aleksandrijsku knjiznicu, uveli zapadnu civilazciju u 1000 godina tame i prosirili se svijetom ko maligni tumor. Eto. Bog vas blagoslovio.

56. b.fly

Srpanj 9, 2012 na 4:22 pm

Nisam upoznala nikoga tko je pročitao Bibliju i ostao kršćanin. Kršćani mogu biti samo ljudi čije se poznavanje vlastite religije svodi na dječju Bibliju. Većina ih drži tu “svetu knjigu” u staklenoj vitrini i brišu prašinu s nje, čuvaju je… a nikad je nisu otvorili. Postanak svijeta u Bibliji je za njih “alegorija”, ali zato doslovno shvaćaju to da je Biblija sveta knjiga i spaljivanje iste za njih je zastrašujuće svetogrđe. Fascinantno. Imamo sve te neke napredne stvari, znanost… a tu su religiozni ljudi po kojima se ne razlikujemo od afričkih plemena. Tragikomično, zapravo.

• Ho Chi Zen

Srpanj 9, 2012 na 5:13 pm

Ne zelim cjepidlacit, ali africka plemena svoju religiju (bila ona politeisticka, panteisticka, animisticka..) dozivljavaju kao zivu, dok je krscanstvo mrtvo slovo na papiru. Cista tradicija, s najgorim konotacijama kojima ta rijec moze imat.

• Vaše ime...

Srpanj 9, 2012 na 7:41 pm

“Nisam upoznala nikoga tko je pročitao Bibliju i ostao kršćanin.”
      onda stvarno ne poznaješ mnogo kršćana, ha?

• b.fly

Srpanj 10, 2012 na 10:12 am

Zapravo, svi koje poznajem tvrde da su kršćani, i nitko od njih nije pročitao Bibliju. Ili kažu da jesu, a kada im postaviš posve ordinarno pitanje o knjizi o Jobu, Pjesmi nad pjesmama (ili kao neki dan kada sam govorila o braku u Pavlovim poslanicama), nikada nijedan “kršćanin” nije znao o čemu pričam.

• yehudi

Kolovoz 4, 2012 na 8:21 pm

pročitao sam Bibliju nekoliko puta. iščitavam je svaki dan. ona je po, mojim spoznajama, nepogrešiva. Bog je stvaran. znanost je efemerna i stalno se mjenja. to je zato što je djelo čovjeka. čovjek je ograničen i pogrešiv, i to čini neprestano, ma što radio. inače, ja sam kršćanin.

57. DRAPCD

Srpanj 9, 2012 na 5:07 pm

58. zeks44

Srpanj 9, 2012 na 6:51 pm

Baš mi je drago da negdje mogu pročitati i o tome kako su ljudi još uvijek praznovjerni. Pa…Bog nas sve blagoslovio; možda drugo nismo ni zaslužili.

59. emsi

Srpanj 11, 2012 na 12:13 pm

Krščani su mentalno zakržljala bića koja koče razvoj zajednice i to je jedina prava istina.

• VMD

Srpanj 13, 2012 na 1:07 pm

ne pametuj previse ni ti ni ostali imas gore pitanje pa odgovori na to da vidim koliko pameti ima u tvojoj glavi pa onda mozemo dalje raspravljat… ako ti netko nevalja dokazi da ti valjas

60. Oximoronko

Srpanj 11, 2012 na 6:01 pm

“vjera daje odgovor zašto i čemu je svijet nastao”, “svrha Biblije je voditi čovjeka do spasenja”

Ovo su dvije najveće gluposti koje sam imao nezadovoljstvo pročitati ove godine. Kao prvo, vjera ne može dati odgovor, može ponuditi samo svoje viđenje stvari, koje je ustvari oruđe za masovno zaglupljivanje. Da podastrem dokaz: jeste li ikad čuli da se pogled na svijet s vjerkog stajališta promijenio zbog rezultata do kojih su ljudi došli eksperimentirajući sa eletronima?! Naravno da ne jer se radi o dogmi.
    Dalje, ako je svrha Biblije voditi čovjeka do spasenja, mene zanima od koga ili čega se nas to ima spašavati? Jesmo li mi to već unaprijed osuđeni, bez porote i suca? I objasnite mi molim vas, kako to da jedna mala, beznačajna, jadna karbonska jedinica zvana čovjek može uopće zgriješiti prema jednoj takvoj veličini kao što je Bog? Argogancija vjerskog nauka, svemir i ljudska glupost su neograničeni, a sve ostalo je mjerljivo i definitivno.

61. Matrix

Srpanj 12, 2012 na 2:11 am

Ovako, clanak je odlican, ulazi u srz stvari nezavisno od toga da li se kome svidjalo o cemu pise ili ne. Komentari su u pocetku bili sa puno vise postovanja, dok se nije doslo do pastafariajanskog sranja isl. praznovjera. Usporedjivati pastafarijanizam sa krscanstvom je moguce, ali ne sa puno razlike od usporedjivanja sa bilo kojom drugom vjerom ili religijom. Mozete vjerovati u sta hocete, npr. u Einsteina, mozete njega proglasiti svojim bozanstvom, medjutim to ne znaci da je on to u nekom apsolutnom smislu rijeci, ne znaci ali u krajnjem slucaju moze znaciti. Sve je moguce pod odredjenim uslovima. Ako je Bog Bog, on je mogao stvoriti travu prije zvijezda, mogao je storiti svemir iz nicega, mogao je uciniti da ono sto je stvorio za 6 dana, nama izgleda kao da je stvarano 13 milijardi godina. Mogao je, ako je Bog. Recimo da je Bog samo hipoteza, koja za onog ko ima vjere bude potvrdjena, a za onog ko nema, i da bude, ne bude. Sta vjerujes, tako ti i bude, sto ne znaci da je to stvarno tako, ali se tebi to cini tako jer si ti odabrao da ti se tako cini. Sve zavisi od vase odluke.. Matrix style. Da li cete vjerovati vise vasim culima ili vise vasoj intuiciji, sve zavisi od vas, a i jedno i drugo vas moze prevariti, samo ono intuitivno vi mozete prevariti, nedopustivsi mu da vas prevari tako sto ulozite malo vise vjere, a zapravo mozete i ono culno prevariti, raznim aparaturama isl. sve da bi postigli ono sto zelite, pa cak iako to u stvarnosti ne postoji.

62. Augment

Srpanj 13, 2012 na 11:36 am

“Zar ne znaju nevjernici da su nebesa i Zemlja bili jedna cjelina, pa smo ih Mi iskomadali, i da Mi iz vode sve živo stvaramo? Zar necete vjerovati?”

”On je nebesa i Zemlju iz ničega stvorio! ,, (Al-An’am, 101)

pametnom dosta. ocekujem deklarirane ateiste a prekaljene krscanske soviniste, da pocnu bljuvati svoj sovinisticki otrov. pozz

63. Ezekiel

Srpanj 13, 2012 na 5:00 pm

Čitajući komentare, bode u oči bahatost ljudi koji su od znanosti napravili vjeru. Znanost je proučavanje svijeta, gledanje onoga što postoji, znanost nije sposobna stvoriti ništa od ničega i znanost nema odgovor na “nepokretni pokretač”. Vjera u Boga ne isključuje znanost jer bi to bilo besmisleno; ako je Bog nešto stvorio, a onda njegovo stvorenje proučava sve stvoreno, zar ne istražuje pravila i zakone koje je taj stvoritelj postavio? Zar ne živi i djeluje u okvirima i po principima koje je taj stvoritelj postavio? Kako onda može smisleno dokazati da njegov stvoritelj ne postoji? Kako može dokazati bilo što isključivo po Stvoritelja? Isto tako ni znanost ne isključuje Boga jer ne može dokazati ni njegovo postojanje ni njegovo nepostojanje i s tim nema problema. Znanost se do sada, pa i u sadašnjem svom vrhuncu, bavi svime onim nakon početka, o onome prije nam nemože ništa reći ni dokazati. Znanost je puna teorema koji traže da se vjeruje u njih. Znanost i vjera nisu međusobno isključive, niti imaju zašto biti u sukobu. Bog se u Bibliji objavljuje čovjeku postupno, jer društvena inteligencija čovjeka ima svoje početke i svoj tijek. Ljudima u starom zavjetu pričati o Ljubavi prema neprijatelju je kao danas malom djetetu objašnjavati kvantnu fiziku. Uostalom, društvena (možda kolektivna)inteligencija nije religijska stvar, nju znanost poznaje i ne negira. Bibliju se ne gleda bez poznavanja cijele situacije, vremena, uvjeta, tadašnjih prilika i sl. I zakon se ne čita doslovno, već ima duh, a kamoli Biblija. I kakva su to mjerila- mjerite Bibliju po tome koliko je vaš sugovornik poznaje, pa bila to vaša stara baka ili vjernik na papiru. Kaže Biblija da se po polodovima stablo poznaje, a po vašim komentarima vi ste samo šteta za znanost, iako vam je kao religija, svojom bahatošću i ponižavanjem ste joj na sramotu. Poput djece ste (“Moj tata je najpametniji na svijetu”). Čemu to? Subjektivno hvalite svoje, i krajnje bezobrazno pljujete drugo. Odakle tolika sigurnost? Iz stavova? ili dokaza? Možete li biti u takvo što APSOLUTNO sigurni? Ako i tvrdite da možete, onda samo toj svojoj veličini pridodajte pristojnost i poštovanje. Mislim da je to i u najmanjoj znanstvenoj zajednici minimum.

64. tkogod

Srpanj 21, 2012 na 9:57 am

ako hočeš spiritualno putovanje – pojedi si psihodelik pa da vidiš putovanje…

65. Anđa

Srpanj 27, 2012 na 6:44 am

Zaista lijepo napisano, smisleno. Biblija je pismo napisano s namjerom da nam odgovori na pitanja o vlastitom smislu i svrsi postojanja.

66. 1xydz1

Srpanj 27, 2012 na 7:27 am

ono što se podmeće pod “znanstveno”, nema nikakve veze sa tim. to je samo nedokaziva teorija, iza koje stoje ljudi koji drže centre moći, i na tim teorijama besramno zarađuju trošeći bilijune dolara proračunskog novca. tko te proračune puni? pa jednostavni ljudi, koji su željni dobrog života. taj život im neće osvanuti, jer im se otimaju novci, a daju stupidne priče.

67. x

Srpanj 27, 2012 na 10:06 am

osjećaj za nadnaravno i luciferov učinak(kako dobri ljudi postaju zli…
    da bolje razumijete jedni druge

68. mawnkeykeeng

Kolovoz 2, 2012 na 11:20 am

Ovo je jedan izvrstan članak.

69. tusek52