Zašto karcinomi metastaziraju u jetri?

biotopsija jetreZnanstvenici sa sveučilišta u New Yorku došli su do novih saznanja koja će nas približiti odgovoru na važno pitanje: zašto karcinomi češće metastaziraju u jetri nego u bilo kojem drugom organu? U eksperimentalnom istraživanju objavljenom u travanjskom broju časopisa Journal of Leukocyte Biology prikazano je kako imunološke stanice u jetri gube sposobnost uništavanja tumorskih stanica, što pogoduje rastu tumorskih metastaza.

U jetri dolazi do reprogramiranja (preodgajanja) obrambenih stanica pri čemu one gube sposobnost uništavanja tumora. Aktivnu ulogu u ovom procesu ima dio leukocita, karakterističnog fenotipa i snažnog supresorskog djelovanja. “Naš rad otvara nove mogućnosti za razvoj eksperimentalne terapije karcinoma, jer otkriva uzrok slabljenja protutumorske obrane u oboljelih”, rekao je voditelj istraživanja George Miller, zaposlen u Department of Surgery and Cell Biology, University School of Medicine, New York, USA.

Miller i njegov tim proučavali su metastaziranje u jetri miševa s karcinomom gušterače i uznapredovalim karcinomom debelog crijeva koji se proširio po trbušnoj šupljini. Analizirali su koje imunološke stanice sudjeluju u obrani jetre od karcinomskih stanica te kakva je snaga njihova obrambenog djelovanja. Uočili su da dio leukocita, slabo zastupljenih u zdravoj jetri u prisustvu tumorskih stanica, preciznije proteina kojeg one luče (keratocitnog kemokina), doživljavaju intenzivno umnožavanje.

Broj novonastalih stanica toliki je da one postaju najzastupljenije imunološke stanice u jetri. Zbog njihove brojnosti, kao i supresijskog (smirujućeg) djelovanja na sve ostale, aktivirani limfociti gube svojstvo ubijanja tumorskih metastaza. Deaktivacija stanica sposobnih suprotstaviti se tumoru znači gubitak imunološke zaštite i otvaranje puta slobodnom rastu metastaza.

Ovi rezultati sugeriraju da će u liječenju onkoloških bolesti biti potrebno potaknuti obratan proces, smanjivanje broja supresijskih stanica, što će povećati šanse imunološkoj obrani da zaustavi rast metastaza u jetri.

” Premda je ova studija provedena na životinjskom modelu, dobiveni rezultati mogu se proširiti na objašnjavanje procesa metastaziranja u ljudi. Ona bi također mogla dovesti do novih eksperimentalnih pristupa liječenju karcinoma “, rekao je Luis Montaner, glavni urednik časopisa Journal of Leukocyte Biology. “Studija otkriva složena međudjelovanja tumora i stanica imunološkog sustava, kao i važnost protutumorskog djelovanja u ometanju širenja karcinoma metastaziranjem.

Izvor: Federation of American Societies for Experimental Biology